lang wachten op wegwijzers naar beveiligde parkeerplaatsen
Rijkswaterstaat overweegt een eigen Nederlands bord te maken voor de verwijzing naar speciale beveiligde parkeerplaatsen langs de snelweg, omdat een Europees bord te lang op zich laat wachten. In september is er opnieuw Europees overleg over een dergelijk bord. ‘Als dat overleg niet tot resultaat leidt, maken we ons eigen bord’, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Dit speelt al sinds 2009.’
Transport en Logistiek Nederland, verladersorganisatie EVO en Les Routiers trokken onlangs aan de bel over het ontbreken van bewegwijzering voor beveiligde parkeerplaatsen langs het Nederlandse wegennet. Al in 2008 beloofde toenmalig minister Eurlings dat er borden zouden komen naar speciale beveiligde parkeerplaatsen voor de transportsector. De lobbyorganisaties TLN, EVO en Les Routiers willen dat ‘het ministerie zijn beloftes nu eindelijk nakomt en zorgt voor een goede bewegwijzering’.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) en het bedrijfsleven hebben in het kader
van het bestrijden van criminaliteit afgelopen jaren tijd en geld geïnvesteerd om de veiligheid van parkeerplaatsen te verbeteren. Inmiddels zijn er 25 speciale beveiligde parkeerplaatsen, parkeerplaatsen die volgens het zogenaamde Europese LABEL-systeem zijn gecertificeerd. Volgens de drie organisaties zijn daarvan 23 niet goed te vinden omdat de bewegwijzering ontbreekt.
Het Nederlands bedrijfsleven lijdt jaarlijks 350 miljoen euro directe schade (2008) als gevolg van transportcriminaliteit, aldus de drie organisaties. Met name op parkeerplaatsen langs de snelwegen zijn chauffeurs regelmatig het slachtoffer van transportcriminelen die het op hun lading hebben gemunt. Afgelopen jaren is de aanpak van transportcriminaliteit op de politieke agenda gekomen. Om deze vorm van criminaliteit effectief aan te pakken, is het van groot belang dat chauffeurs hun lading en vrachtauto tijdens rustpauzes veilig kunnen parkeren en deze parkeerplaatsen goed weten te vinden, aldus het persbericht van de drie organisaties.
Rijkswaterstaat overweegt om, vooruitlopend op Europese bebording, alvast een Nederlands bord te ontwerpen voor beveiligde verzorgingsplaatsen voor vrachtverkeer langs snelwegen
Reactie plaatsen •