Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid bundelt publiek en privaat
De transportsector innoveert en dat heeft de nodige gevolgen voor de veiligheid van het transport en de omgeving langs de transportroute. Uit onderzoek blijkt dat veiligheidsregio’s niet klaar zijn voor deze nieuwe ontwikkelingen. Het pas opgerichte Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid biedt de helpende hand.
‘Allerlei nieuwe ontwikkelingen op het gebied van transportveiligheid komen op de veiligheidsregio’s af’, aldus Nils Rosmuller, lector Transportveiligheid en werkzaam bij TNO. ‘Dat is voor hen niet bij te houden. Regionaal lukt dat nog wel, maar de bezetting is te klein om landelijke vraagstukken te kunnen behappen. Daarom heeft het Veiligheidsberaad recent het Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid ingesteld bij het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV).’
Logische combinatie
In dit nieuwe expertisecentrum werken het lectoraat Transportveiligheid, TNO en het Platform Transportveiligheid samen. ‘Een logische combinatie, want beiden werken al jaren samen. Het platform verzamelt en bundelt kennis over transportveiligheid voor bestuurders.’ Vanuit het lectoraat van TNO voegt Rosmuller de inhoudelijke en wetenschappelijke kennis toe. ‘Daarnaast laten wij een kritisch geluid horen aangaande (beleids)ontwikkelingen en historisch besef. Met als doel het verhogen van transportveiligheid.’
Eenduidig optreden
Het Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid start officieel op 9 mei en treedt namens de veiligheidsregio’s eenduidig op richting publieke en private organisaties. Ook zal het expertisecentrum kennis ontwikkelen en alle veiligheidsregio’s van die kennis voorzien. Rosmuller maakt daarbij graag gebruik van kennis uit de private sector. ‘Veiligheidsregio’s zijn zeker niet de enige speler in dit veld. Veel kennis en competenties zitten juist in de particuliere sector. Daarom richten wij ons onder andere op het verbinden van partijen, betere onderlinge samenwerking en slimmer gebruik van bestaande kennis en databestanden.’
Afwegingsproces bestuurders
Er ligt veel informatie bij alle spelers op de plank, maar er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. ‘Bedrijven kijken met enig wantrouwen naar de veiligheidsregio’s. Zij vragen zich af of hun informatie wel in vertrouwde handen is. Andersom heerst er ook wantrouwen bij de veiligheidsregio’s, omdat zij denken dat bedrijven alleen uit zijn op winst. Die spanning willen we wegnemen, want er zijn prima mogelijkheden om op vertrouwensbasis met elkaar samen te werken.
Door informatie-uitwisseling én het gebruik van elkaars competenties verbetert niet alleen de incidentbestrijding, maar ook de voorbereiding hierop via planvorming.’ In dat kader is het volgens Rosmuller van belang dat veiligheidsregio’s niet alleen roepen dat transportveiligheid belangrijk is, maar dat zij ook het afwegingsproces van bestuurders in de publieke en private sector meer gaan ondersteunen met kennis, informatie en praktische tools. ‘Ze krijgen dan meer zicht op de veiligheidsconsequenties van hun besluiten.’
Bron: TNO
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •