Landbouwverkeer
Agrarisch verkeer: hoeveel, wanneer en waar? (VK 3/2015)
Verrijkt netwerkmodel
Voortgaande schaalvergroting in de agrarische sector, teeltspecialisatie en verbreding van activiteiten, zorgen voor verandering van de intensiteit van het landbouwverkeer. Een eerder ontwikkeld netwerkmodel brengt de ruimtelijke spreiding van agrarische verkeersroutes en effecten van herverkaveling in beeld, op basis van de kortste route over het bestaande wegennet tussen de huis- en de veldkavels. Maar om hoeveel ritten gaat het dan?
Landbouwverkeer moet en kan veiliger (VK1/2013)
Twee trendbreuken lijken gaande
Landbouwverkeer en verkeersveiligheid op de openbare weg staan van oudsher op gespannen voet met elkaar. De meest recente cijfers tonen een kleine afname van de dodelijke ongevallen: wie weet het begin van een trendbreuk? Ondanks het economisch belang is landbouwverkeer om uiteenlopende redenen niet populair bij wegbeheerders. Dat leidt vaak tot een insteek van 'Hier geen landbouwverkeer'. Maar ook hier zien wij een trendbreuk, naar een positieve insteek: 'Daar mag landbouwverkeer wel rijden'. Wij gaan in op beide ontwikkelingen, aangevuld met opmerkingen over andere opties die de verkeersveiligheid met landbouwvoertuigen verbeteren, maar die buiten direct bereik van de verkeerskundige liggen.
Friese meting van hinder door landbouwverkeer (VK2/2012)
Hoe hinderlijk is hinderlijk
Landbouwverkeer op openbare wegen wordt vaak als hinderlijk ervaren. Over de werkelijke hinder van landbouwverkeer is echter weinig bekend. DHV heeft in opdracht van de provincie Fryslân een meetmethode landbouwverkeer ontwikkeld om de effecten van (de aanwezigheid van) landbouwverkeer op de doorstroming en de verkeersveiligheid op gebiedsontsluitingswegen te meten.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •