KpVV: opmars onderling autodelen
In maart 2013 waren er 5275 deelauto’s in driekwart van de gemeenten; een groei van 86 procent ten opzichte van 2012. Deze uitzonderlijke groei komt vooral door de opkomst van peer-2-peer carsharing: particulieren delen hun auto via online communities. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, KpVV.
De snelle groei van onderling autodelen is mogelijk, omdat het gebruik maakt van bestaande auto’s. Het enige dat nodig is, is dat mensen besluiten hun auto te delen met anderen. Door de groei komen op steeds meer plekken deelauto’s binnen handbereik. Van platteland tot grote stad: overal is een stijgende lijn te zien. De groei van het aantal deelauto’s is het sterkst in de grote steden. Amsterdam is de gemeente met de meeste deelauto’s. Autodelen sluit ook aan bij de trends dat het autobezit onder jongeren daalt en dat de deeleconomie in opkomst is.
Dashboard duurzame en slimme mobiliteit:
Informatie over de ontwikkeling van duurzame en slimme mobiliteit is vaak moeilijk vindbaar en cijfers zijn vaak lastig te doorgronden. Door duidelijke cijfers en uitleg hiervan te presenteren in een dashboard, wil het KpVV beleidsmedewerkers en bestuurders van lokale en regionale overheden inspireren over duurzame en slimme mobiliteit en een extra stimulans geven aan duurzaamheid en mobiliteitsmanagement.
Mensen die autodelen, proberen hun autogebruik zo laag mogelijk te houden, zo analyseert het KpVV. Dat is goed voor het milieu en de leefbaarheid van steden. Ook draagt het bij aan een lager autobezit en een lagere parkeerdruk. Autodelen kan een aanvulling zijn op het openbaar vervoer en biedt mensen meer mogelijkheden om duurzaam te reizen. Diverse marktpartijen bieden deelautoconcepten aan. Overheden hebben baat bij autodelen en kunnen een stimulerende rol spelen.
Aanbieders peer-2-peercarsharing
Er zijn inmiddels drie aanbieders van peer-2-peer carsharing: MyWheels, SnappCar en WeGo. Het aantal auto’s dat via peer-2-peer aanbieders wordt aangeboden, is inmiddels groter dan het aantal ‘klassieke’ deelauto’s. Dat zijn deelauto’s die worden beheerd door aanbieders van het eerste uur, zoals GreenWheels en ConnectCar. Ook MyWheels beheert zelf een aantal deelauto’s. Het ‘klassieke’ autodelen is stabiel gebleven. Bij oneway carsharing pik je ergens een deelauto op. Op de plek van bestemming laat je deze achter. In Nederland bestaat deze vorm alleen in Amsterdam, waar Car2Go sinds 2011 elektrische Smarts aanbiedt.
Inmiddels zijn deelauto’s te vinden in driekwart van alle gemeenten.
Reactie plaatsen •