KLPD: 'Motorrijder moet altijd licht voeren'
In april en mei stierven relatief veel motorrijders bij ongelukken in de weekends. Hoewel er geen aanwijzingen zijn voor een stijgende tendens in het aantal zware motorongevallen, vindt het Korps Landelijke Politiediensten dat motorrijders ook overdag met verlichting moeten rijden. Daarnaast wil de Europese Unie de toegang tot de klasse van motoren met een vermogen van 35 kW en meer, verhogen van 21 naar 24 jaar. Een algemeen 'motor-ontmoedigingsbeleid', roept de KNMV.
Zichtbaarheid van motorrijders wordt volgend jaar een thema in een publiekscampagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Niet alleen draait het daarbij om verlichting ('een verplichting zou misschien eigenlijk wel goed zijn') en kleding, maar ook om het innemen van de juiste positie op de weg, vooral waar sprake is van kruisend verkeer, meent KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek. Motoren duiken nu nog te vaak vanuit het niets op. Gebrekkige zichtbaarheid speelt vaak een rol bij motorongevallen. Van een duidelijke stijgende tendens in het aantal zware motorongevallen is overigens geen sprake. Wel ontstond in april en mei dit jaar ongerustheid toen in enkele weekends relatief veel motorrijders dodelijk verongelukten. 'Eindelijk de winter voorbij, plotseling een paar mooie weekends, dat betekent dat er ineens weer veel motorrijders op de weg verschijnen waarop andere weggebruikers nog niet zo zijn ingesteld', verklaart Zuiderhoek de plotselinge ongevallenpiek, die overigens even snel verdween als kwam.
Jaarlijks komen tussen de 80 en 90 motorrijders in het verkeer om het leven. Ook het aantal ziekenhuisgewonden in deze categorie is vrij stabiel (1240 à 1280) terwijl het motorfietsenpark sinds vijf jaar toch gemiddeld met 17.000 is gestegen en inmiddels op 553.000 staat.
Motorverkopen lijken redelijk temperatuurafhankelijk. Een lange winter zoals dit jaar, leidt ertoe dat er in de eerste maanden van het jaar relatief weinig nieuwe motoren worden verkocht. Dit jaar 16 procent minder dan vorig jaar en zelfs 37 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Zware motoren worden intussen steeds populairder. Vier op de tien nieuw gekochte motoren zit in de zware klasse van een cilinderinhoud van 950 cc en meer. Tien jaar terug was dat nog rond een kwart.
Leeftijdsgrens omhoog
De Europese Unie wil de toegang tot de zware klasse van motoren met een vermogen van 35 kW en meer verhogen naar 24 jaar, drie jaar ouder dan nu. In de Transportraad van de Europese Unie is daarover overeenstemming bereikt. Volgens Harry Beugelink van de KNMV heeft dat echter meer met een algemeen 'motor-ontmoedigingsbeleid' te maken dan met een werkelijk streven naar meer verkeersveiligheid. Als men jonge, beginnende gebruikers op deze manier wil weren, zou datzelfde moeten gelden voor automobilisten, vindt hij. Overigens verwacht hij dat het nog wel vijf jaar duurt voordat de nieuwe Europese beleidslijn in Nederland tot nieuwe wetgeving leidt.Eerder gaf de Motorrijders Actie Groep al flink gas. De actiegroep beschouwt de maatregel als een frontale aanval op de motor en zelfs 'een nauwelijks verkapte poging om motorrijden in de toekomst uit te rangeren
Reactie plaatsen •