Kilometerbeprijzing technisch mogelijk
Met de huidige technologie en binnen de door de overheid gestelde financiële kaders is invoering van de kilometerbeprijzing in Nederland in 2011 te realiseren. Met het huidige GPS-systeem kunnen voldoende nauwkeurige trajectberekeningen worden gemaakt. EU-satellietsysteem Galileo is niet nodig. Dat meent Siemens Groep Nederland, die op 8 juni haar beprijzingssysteem aan de pers demonstreerde.
Het systeem kan binnen 2 tot 3 jaar operationeel zijn, aldus Siemens directeur Traffic & Transportation, Marco Jungbeker. Te beginnen met een pilot in 2008. Daarvoor moet wel tijdig het traject tot wijziging van de wetgeving voor de BPM en motorrijtuigenbelasting worden doorlopen. Om het tijdpad naar invoering van de kilometerbeprijzing in 2011 te volgen zou volgens Jungbeker in zomer 2008 de aanbesteding van start dienen te gaan, en het gunnen in najaar 2008.
Hij benadrukt dat het ontwikkelde beprijzingssysteem binnen de gestelde financiële voorwaarden van de Tweede Kamer valt. De aanlegkosten bedragen 2,2 miljard euro en de exploitatiekosten 400 miljoen euro (5 procent van de opbrengsten).
In de demonstratieauto worden drie verschillende On Board Units (OBU’s) gedemonstreerd. Twee ervan zijn speciaal door Siemens ontwikkeld voor beprijzing. De derde is een mobiele (Siemens) telefoon. Op alle apparaten kan de actuele informatie (bijvoorbeeld kilometerprijs of totale ritprijs) worden weergegeven. De ritgegevens worden door een centraal systeem verwerkt dat onder meer de afstand en de prijs van de rit berekent.
‘De OBU’s kunnen als een ‘thin’, maar ook een ‘fat’ cliënt worden ingesteld’, zegt Siemens Business Development Manager Electronic Tolling, Bart Vuijk. Het eerste type, het ‘domme’ kastje registreert enkel de kilometers die in een zone zijn afgelegd en zendt de informatie door naar het centrale systeem. Deze verwerkt de gegevens en maakt de rekening op. Het intelligentere zusje kan de berekeningen zelf maken en zendt louter het te betalen bedrag door naar de centrale. Vuyk heeft een voorkeur voor de ‘thin’ client, vooral omdat wijzigingen in het wegennet veel voorkomen. En elke OBU zou dan voortdurend informatie over het wegennet moeten actualiseren.
De data worden versleuteld verzonden. De versleuteling dient meerdere doelen. Allereerst betreft het de verificatie van de afzender, daarnaast dient het als controle of de gegevens niet onderweg (van OBU naar centraal systeem) zijn gewijzigd. Ook zorgt de versleuteling dat derden de gegevens niet kunnen bekijken.
Uit testen blijkt dat de nauwkeuringheid van het GPS-systeem 99,5 procent bedraagt. Volgens Vuyk een acceptabele marge, die hoger ligt dan de kilometerteller in de auto die 3 tot 4 procent kan afwijken. Technisch gezien is het nog te bouwen EU-satelietsysteem Galileo dus niet noodzakelijk, meent hij, het kan wel een goede aanvulling zijn.
Reactie plaatsen •