Kerncijfers Mobiliteit 2020: Omslagpunt?
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft het rapport Kerncijfers Mobiliteit 2020 gepresenteerd. Waar vorig jaar de mobiliteit zich nog ontwikkelde volgens de in het afgelopen decennium ingezette trends, wijkt 2020 af van die trend, met name door de invloed van de coronacrisis op mobiliteit. In 2019 groeide het openbaar vervoer sterk, waar nu sprake is van krimp. In 2019 nam het reistijdverlies meer toe dan de verkeersomvang. Het KiM verwacht weliswaar dat het wegverkeer de komende 4 jaar wel zal groeien, wanneer de dip achter de rug is, maar verwacht ook dat het reistijdverlies niet of nauwelijks zal toenemen.
In het rapport geeft het KiM een overzicht van de mobiliteitsontwikkelingen in de periode 2010-2019 en een voorspelling voor de komende vijf jaar.
Vorig jaar ontwikkelde het verkeer zich volgens verwachting. Op het hoofdwegennet nam het reistijdverlies per afgelegde afstand toe. Gebruik van trein, bus, tram en metro groeide met vier procent. 18 procent van de fietsbewegingen vond plaats op een elektrische fiets. Het goedenvervoer bleef stabiel qua groei.
2020-2025
De verwachting van het KiM zijn gebaseerd op twee macro-economische scenario's, zoals het CPB die publiceerde op prinsjesdag 2020: het scenario basisverkenning (BV) en het dieperdalscenario (DD). Hierbij plaatst het KiM en het CPB de kanttekening dat er sprake is van een groter dan gebruikelijke onzekerheid, door de coronacrisis.
Meer werknemers hebben nu ervaring opgedaan met thuiswerken, online leren en online vergaderen. Ook reizen mensen op andere tijden en gebruiken andere vervoermiddelen. Het KiM verwacht dat hier structurele gedragsveranderingen uit voortkomen, in elk geval voor de middellange termijn. Desalniettemin verwacht het KiM wel een groei van het verkeersvolume, tot een groei van 5 tot 10 procent boven het niveau van 2019 in 2025. Door beoogde uitbreidingen van de wegcapaciteit en aanpassingen in het (mobiliteits)gedrag van mensen, neemt het aandeel van het verkeer in de spitsen in 2025 af in vergelijking met 2019.
Openbaar vervoer
Het gebruik van het ov zal, zodra de coronamaatregelen niet meer nodig zijn, weer groeien, met name door bevolkingsontwikkelingen en verbeterd aanbod op langere termijn. Wel zullen structurele gedragsveranderingen de groei dempen.In het positieve scenario ligt het ov-gebruik in 2025 weer op het niveau van 2019, in het minder positieve scenario ligt dat nog op 8% onder het niveau van 2019.
Reactie plaatsen •