Kastjes met gevoelige oren
Het systeem lijkt op de reistijdberekening via de kentekenregistratiecamera’s. De VID past het vooral op de N-wegen toe, waar dergelijke camera’s niet staan.
De VID maakt hiervoor afzonderlijke afspraken met wegbeheerders, waaronder ondertussen de gemeente Almere en de provincie Zeeland. Deze wegbeheerders zijn niet verplicht de data af te nemen, maar een aantal doet dat wel. Een wegbeheerder krijgt dan via een licentie de beschikking over de data. Wegbeheerders mogen deze gegevens niet aan derden doorleveren. Zo kan de VID de reistijddata vaker dan één keer verkopen. Potgraven: ‘Dit marktmodel maakt het mogelijk voor wegbeheerders om tegen geringe kosten kwalitatief goede reistijddata te kunnen gebruiken.’
De Nationale Databank Wegverkeersgegevens, NDW, het overheidsplatform dat centraal verkeersdata verzamelt en beschikbaar stelt aan aanbieders van verkeersinformatie, is niet ongerust over de activiteiten van de VID. ‘Wij verzamelen zelf geen data, in die zin is de VID geen concurrent’, legt woordvoerder Helène van der Poel uit. Ook over de afspraken die de VID maakt met wegbeheerders haalt de NDW de schouders op. ‘Een wegbeheerder maakt zelf de afweging maken hoe belangrijk hij dat vindt.’
Auteur: Joske van Lith
De VID pikt de signalen op die Bluetooth-apparatuur, zoals de carkits van mobiele telefoons, zenden.
Reactie plaatsen •