Kamervragen over meerwaarde van dynamisch rekenen aan emissies
Kamerleden De Rouwe en Geurts stellen vragen aan de minister en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over dynamische verkeersmodellen. De aanleiding is de paper ‘De meerwaarde van dynamisch rekenen aan emissies’ zoals deze onlangs op het Nationaal verkeerskundecongres werd gepresenteerd door Luc Wismans van Goudappel Coffeng en Universiteit Twente en Robert van den Brink, Goudappel Coffeng.
De paper ‘De meerwaarde van dynamisch rekenen aan emissies’ – die overigens op het NVC 2012 werd uitgeroepen door een deskundige jury, tot ‘beste bijdrage’ – gaat over het statisch rekenen aan emissies dat kan leiden tot significante fouten in het ex-ante evalueren van maatregelen en uiteindelijk ook toetsing aan normen. Om dit te onderbouwen zijn het statisch rekenen en dynamisch rekenen aan emissies vergeleken in een case studie op de A12 zowel voor een basissituatie als bij het nemen van infrastructurele maatregelen.
De vragen van de kamerleden aan de minister en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu zijn:
1. Bent u bekend met het paper 'De meerwaarde van dynamisch rekenen aan emissies' van Verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng en de Universiteit Twente?
2. Deelt u de stellingname dat statische verkeersmodellen onvoldoende rekening houden met congestie? Hoe beoordeelt u de conclusie dat het gebruik van statische in plaats van dynamische verkeersmodellen kan leiden tot foutieve beleidsbeslissingen?
3. Bent u bereid met behulp van dynamische verkeersmodellen de situatie met betrekking tot luchtkwaliteit en geluidsproductie opnieuw te laten doorlichten, zoals bij de A10 in Amsterdam, de A13 in Rotterdam en andere knelpunten?
4. Acht u het wenselijk de verkeersmodellen te moderniseren (van statisch naar dynamisch) zodat de berekeningen nauwkeuriger uitkomsten kunnen genereren en maatwerk in specifieke situaties mogelijk is? Zo nee, waarom niet?
5. Welke consequenties kan een nieuwe rekenmethodiek op basis van dynami-sche verkeersmodellen hebben voor het Nationaal Samenwerkingspro-gramma Luchtkwaliteit (NSL) en de wetsvoorstellen over geluidhinder, namelijk SWUNG I en SWUNG II?
6. Kunt u deze vragen beantwoorden vóór de behandeling van de begroting Infrastructuur en Milieu?
Auteur: Jacques Lorsheijd
Luc Wismans van Goudappel Coffeng en Universiteit Twente (midden) ontvangt de prijs voor ‘Beste bijdrage’ op het Nationaal verkeerkundecongres uit handen van Marleen Hovens, CROW en juryvoorzitter Martin van Maarseveen van TU Twente. Foto: ANWB/AVD...
Reactie plaatsen •