Juridische antwoorden rond coöperatief rijden
Aan de hand van het project Spookfiles A58 is onderzoek verricht naar de juridische implicaties voor privacy, data-eigendom en aansprakelijkheid. De conclusies en aanbevelingen staan beschreven in de ‘Rapportage onderzoek juridische inbedding Project Spookfiles A-58’.
Privacy
Ten aanzien van de privacy maken de onderzoekers duidelijk dat deze vanaf het prille begin een plaats in de ontwerpen van coöperatief rijden moet krijgen. Daarbij zal, gelet op de complexiteit van het speelveld, zoveel mogelijk moeten worden ingezet op Privacy by Design. Dit kan zowel technisch, organisatorisch en commercieel worden vormgegeven.
Aansprakelijkheid
Bij de aansprakelijkheid is in deze fase nog geen sprake van veranderingen, de bestuurder van de auto is primair verantwoordelijk. Maar zodra meerdere spelers delen van die verantwoordelijkheid over gaan nemen, zal het bewijs wie verantwoordelijk is moeilijker te leveren zijn. Om dit probleem niet op het bord van het slachtoffer te schuiven, kan gedacht worden aan een drive-data-recorder. Die legt de laatste periode voor een incident vast, zoals in de luchtvaart gebruikelijk is.
Spookfiles A58
De Leibniz Foundation for Law, onderdeel van de Universiteit van Amsterdam, deed dit onderzoek in opdracht van het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het project Spookfiles A58 vormde het uitgangspunt van het onderzoek. Binnen dit project werken marktpartijen, overheden en kennisinstellingen gezamenlijk aan de ontwikkeling van een spookfiledienst.
Spookfiledienst
Deze dienst komt beschikbaar voor alle weggebruikers op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven. Dit stuk snelweg fungeert hiemee als een ‘living lab’ bij de ontwikkeling van Talking Traffic. Dat maakt dit project uitermate geschikt om de juridische vraagstukken onder de loep te nemen.
Reactie plaatsen •