Jan Dijstelbloem: Vervanging als vliegwiel voor stedelijke ambities
De druk op de ketel is hoog bij de Amsterdamse vervangings- en renovatieopgave voor bruggen en kademuren: van de 1600 bruggen zijn er zo’n 850 vermoedelijk in slechte staat en ruim 200 kilometer kademuren moet (snel) worden aangepakt. Jan Dijstelbloem, programmadirecteur Bruggen en Kademuren staat voor een ‘superuitdagende en avontuurlijke onderneming’. Met deze aanpak kan de vervangingsopgave vliegwiel zijn voor het realiseren van de stad van de toekomst. “Je krijgt er zo meer voor terug.”
Dijstelbloem is directeur van het programma waarmee de gemeente de enorme opgave wil aanpakken: meerjarig integraal programmeren langs corridors. Een groot gemeentelijk project dat al liep dient als lichtend voorbeeld voor die aanpak: project De Oranje Loper.
De Oranje Loper vernieuwt de Nieuwezijds Voorburgwal en de bruggen en straten van het Paleis op de Dam tot het Mercatorplein. Deze hele stadscorridor wordt integraal voorbereid en uitgevoerd. Voor dit grote project heeft de gemeente onlangs een deelname aan een bouwteam gegund. In het bouwteam werken twee aannemers samen met de gemeente aan de voorbereiding voor het vervangen van de bruggen en de straten. “Dat is een werkwijze die het proces richting uitvoering versnelt”, legt Dijstelbloem uit. “De grootste uitdaging voor deze opgaven is het werk uit te voeren terwijl de stad zo goed mogelijk blijft functioneren. Meestal maakt de gemeente een plan dat vervolgens door een aannemer wordt uitgewerkt. Dan blijken er vaak eisen te zijn die in de praktijk moeilijk uitvoerbaar zijn en aanpassing van het plan vereisen. In de nieuwe manier werken gemeente en aannemers vanaf het begin samen aan het plan. Zo komen vanaf het eerste moment specifieke kennis over wat de stad nodig heeft en wat de bouw kan bieden bij elkaar. Zo denken we zo efficiënt mogelijk het beste plan voor de stad te kunnen maken.”
Dijstelbloem werkt intern aan een integrale gemeentelijke organisatie om de rest van de opgave op te pakken. “Dat betekent: Hoe betrekken we uitvoeringspartners, bewoners, bezoekers en ondernemers bij de uitvoering, hoe ontzien we hen als het gaat om de bouwhinder, hoe zorgen we voor versimpelde procedures als het gaat om het tijdelijk verplaatsen van woonboten of bomen. Maar ook: hoe geven we met deze brede herinrichting vorm aan de ambities van de stad? Denk aan autoluw, de energietransitie en duurzaamheid. Zo kan de opgave als vliegwiel werken om ook andere stedelijke ambities te realiseren.”
Met deze integrale strategie en programmatische aanpak volgt de stad de adviezen van de commissie Cloo die in opdracht van de stad de kwaliteit van de bruggen en kademuren inschatte en met een overdonderende uitslag kwam [*]: een jarenlang opgebouwde achterstand in beheer en onderhoud waardoor een aanzienlijk deel van bruggen en kademuren nu op korte termijn moet worden vervangen of gerenoveerd, met een aantal uitschieters die onmiddellijk zijn afgewaardeerd of afgesloten.
De commissie gaf ook een structureel advies ten aanzien van beheer en onderhoud. Resulteerde het Amsterdamse beheer- en onderhoudsprogramma jaarlijks in ongeveer één gerenoveerde brug en zo’n 200 meter nieuwe kademuur, volgens de commissie moet de stad per jaar zo’n acht bruggen en twee kilometer kademuur renoveren om het hele areaal up te date te houden. Dat betekent op termijn dus ook een veel hogere beheer- en onderhoudsproductielijn dan voorheen. Reden te meer om bij de renovatie en vervanging ook naar duurzaam beheer en onderhoud te kijken. En toch, ondanks de druk op de ketel en de enorme complexiteit, besluit Dijstelbloem: “Is het mooi om aan deze opgave in het hart van onze stad te werken.”
Link persbericht Amsterdam 7 febr 2019: https://www.amsterdam.nl/nieuwsarchief/persberichten/2019/persberichten-sharon-dijksma/grootschalige-aanpak-bruggen-kademuren/
Jan Dijstelbloem, Programmadirecteur Bruggen en Kademuren, Amsterdam
Reactie plaatsen •