Investeringen in LNG-trucks en vulpunten
Met de subsidie gaan de consortia investeren in de aanschaf van 34 LNG-trucks en minimaal 17 dual-fuel voertuigen. Daarnaast worden op het terrein van Cornelissen Transport (Nijmegen) en op het bedrijventerrein Duurzaam Roelofshoeve (Duiven) tankstations voor LNG gerealiseerd. Met het subsidieprogramma Truck van de Toekomst stimuleert het ministerie van Infrastructuur en Milieu het uittesten van nieuwe technologieën om vrachtverkeer zuiniger te laten rijden.
LNG voldoende actieradius
LNG, Liquid Natural Gas oftewel vloeibaar aardgas, is qua uitstoot van fijnstof en stikstof schoner dan diesel EEV. Het is wel een fossiele brandstof, maar vanuit LNG-techniek kan gemakkelijk worden overgeschakeld op bio-LNG, vloeibaar biogas. En dat geeft veel minder CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen. LNG is voor trucks een duurzaam alternatief omdat deze brandstof voldoende actieradius biedt. Daarom is bijvoorbeeld de aardgas-techniek, veel toegepast voor bussen, voor vrachtwagens minder geschikt. Elektrisch rijden is voor zware trucks helemaal niet geschikt.
Kip-ei-situatie
Er zijn in Nederland nog nauwelijks LNG-vulpunten. Dat maakt de overstap op LNG voor bedrijven niet aantrekkelijk. Omgekeerd is het voor ondernemers niet aantrekkelijk om een LNG-vulstation te beginnen, omdat er nog nauwelijks op deze brandstof wordt gereden. Om uit deze kip-ei-situatie te komen is er subsidie beschikbaar zowel voor vulpunten als voor voertuigen.
Subsidie
De subsidieaanvragen zijn gecoördineerd door de provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem-Nijmegen. In beide gevallen zijn het vooronderzoek, de consortiumvorming en de subsidieaanvraag begeleid. In totaal is met een investering van circa 40.000 euro 1 miljoen euro aan subsidie voor het regionale bedrijfsleven binnengehaald.
Auteur: Eveline Korving
LNG is een duurzaam alternatief als brandstof voor vrachtwagens en biedt voldoende actieradius. (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •