Interlokale stadstram breekt door
De stadtram maakt sinds 20 jaar een comeback in de wereld en lijkt ook het komende decennium door te stomen op interlokale lijnen. Op steeds meer plaatsen komen de voordelen van de tram nu ook volledig tot hun recht.
Opnieuw is Frankrijk de trendsetter. In verschillende Franse grootstedelijke gebieden hebben lange-afstandstrams onlangs al hun intrede gedaan. Volgend jaar wordt de stad Nantes met Châteaubriant verbonden via een
Naast het Franse Versement Transport – een belasting van maximaal 2 procent van de loonsommen van werknemers voor aanleg en exploitatie van ov – stimuleert nu ook het milieuplan van de Franse overheid, genaamd Grenelle de l’Environnement, het ov in 78 steden. Voor de toekomstige interlokale lijnen is ook een nieuwe type sneltram ontwikkeld, de Dualis van het Franse Alstom. De Duitse tegenhanger is de Avanto van Siemens, lengte
Ook in België herleeft de interlokale tram. Lichtend voorbeeld is de gemoderniseerde
In Nederland bestaan plannen voor een
De beste positie wordt ingenomen door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Befaamd zijn de interlokale sneltramlijnen van Düsseldorf naar Krefeld en Duisburg. Rond Karlsruhe is een net van
Zulke lijnen roepen herinneringen op aan de NZH, bekend als Blauwe Tram. De laatste NZH-tram reed precies 50 jaar geleden, in 1961, voor het laatst tussen Den Haag en Leiden.
Auteur: Joske van Lith
Tram-train, type Avanto, lengte 37,5 m, maximumsnelheid 105 km/uur in dienst op lijn T4 in Parijs-Oost; een voormalige spoorbaan die in 2006 is verbouwd tot interlokale sneltramlijn
Reactie plaatsen •