Intentie spoorverbinding Maastricht-Luik
Nog voor het einde van de zomer moet er een uitgewerkte business case liggen waarin zowel de financiële, technische als juridische aspecten van de treinverbinding zijn uitgewerkt. De verschillende overheden, de nieuwe regionale vervoerder in Nederlands Limburg en de Nederlandse en Belgische spoorwegmaatschappijen worden bij de plannen betrokken. Provincie en NS betalen ieder de helft van de onderzoekskosten.
Een directe verbinding tussen Luik en Maastricht zorgt voor betere aansluitingen met de Intercity’s richting Eindhoven enerzijds en Leuven/Brussel anderzijds. Het onderzoek sluit ook aan bij de bredere plannen voor grensoverschrijdende spoorverbindingen. Vorige week liet gedeputeerde Patrick van der Broeck weten Europese subsidie aan te vragen voor een onderzoek naar nieuwe intercityverbindingen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven en Keulen-Aken-Heerlen-Eindhoven en de treinverbindingen Brussel-Leuven-Luik-Maastricht en Antwerpen-Hamont-Weert.
Onvoldoende aangehaakt
Volgens de gedeputeerde is Limburg nu onvoldoende aangehaakt op het snelle internationale spoornetwerk. ‘En dat terwijl we midden tussen drie krachtige en belangrijke economische regio’s van Europa liggen te weten De Randstad, de Vlaamse Ruit en Rhein-Ruhr’
foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •