Innovatieve VRI stuurt op luchtkwaliteit
Binnenkort plaatst Peek Traffic een dynamische verkeerslichtenregeling in Helmond, waarvan de afstelling afhankelijk wordt van de lokale luchtkwaliteit. Bij schone lucht krijgen fietsers voorrang. Bij slechte luchtkwaliteit mogen auto’s sneller doorstromen. TNO gaat de effectiviteit meten van deze innovatieve toepassing van het project EcoFLEX.
Innovatief in dit project is, dat op basis van constante metingen van verkeer en luchtkwaliteit de verkeerslichtregeling direct wordt bijgestuurd. Bij slechte luchtkwaliteit wordt de regeling zo aangepast dat het systeem het aantal stopmomenten van het gemotoriseerd verkeer beperkt. In het geval van een goede luchtkwaliteit zorgt de regeling voor minimale wachttijden voor fietsers en voetgangers. Begin 2011 implementeren en meten TNO en Peek Traffic de effectiviteit van de regeling op de weg in Helmond.
Resultaat
Het doel is om voor wegbeheerders een gemakkelijk implementeerbaar systeem tegen lage kosten te introduceren. Dit systeem heeft een beoogde emissiereductie van 15 procent, dat directe impact heeft op de lokale luchtkwaliteit.
Subsidie
EcoFLEX is een project dat mede mogelijk wordt gemaakt door een subsidie van de provincie Noord-Brabant. Op initiatief van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant is een subsidieprogramma opgezet voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Daarmee dagen de samenwerkende overheden het bedrijfsleven uit om innovatieve technologische oplossingen te ontwikkelen op het gebied van luchtkwaliteit en verkeer.
Verkeer levert één van de grootste bijdragen aan de binnenstedelijke luchtvervuiling daarom is het belangrijk de voertuigemissies te reduceren. Steden moeten echter wel bereikbaar blijven en ook de verkeersdoorstroming moet goed zijn.
Een innovatieve VRI-toepassing geeft fietsters voorrang bij goede luchtkwaliteit.
Reactie plaatsen •