Inhoud Verkeerskunde 8/2011
Gasthoofdredacteur Egbert-Jan van Hasselt
Reis door de wereld: Verslag vanuit Portland, VS
Thomas Straatemeier
Wat sterk is, verder versterken
Uitrol naar 50 procent meer reizigers in het Haags openbaar vervoer
Martijn van den Engel, Jantien Tideman
intro
Terugblik NVC 2011
'Linksige wetenschap en gezond verstand’
Zo’n 500 verkeerskundigen en verkeersdeskundigen bezochten op 2 november een goed gewaardeerd, tweede Nationaal verkeerskundecongres in Nieuwegein. Gemiddeld een 7,7 gaven de deelnemers als rapportcijfer. Meer dan driekwart van de deelnemers nam kennis van nieuwe ontwikkelingen (84 procent), wisselde kennis uit (76 procent), deelde ervaringen (86 procent) en kon voldoende netwerken (84 procent). In 2012 willen de deelnemers meer aandacht voor verkeerseducatieve thema’s en verkeerstechniek en meer vrouwelijke sprekers. Topattractie was een nietsontziende discussie over wetenschap versus politiek in de veronderstelling van Bert van Wee, TU Delft. Opponent Charlie Aptroot, Tweede Kamerlid voor de VVD hield het op ‘linksige wetenschap versus gezond verstand’. Een beeldreportage van een noemenswaardige vakdag.
Verkeersstromen ont(k)leden
Amersfoort integreert TomTom-data in verkeersonderzoek
Anton van der Beek, Chrit Sliepen, Richard van de Werken, Ed Snijders, Huug Bischoff
In Amersfoort is een nieuwe manier van verkeersonderzoek toegepast. Beter gezegd: traditionele meetmethoden zijn aangevuld met verkeersdata op wegvak- en routeniveau, afkomstig van TomTom. Voertuigdata leggen herkomst en bestemmingen bloot.
Met couleur locale fungeren bushaltes en stations als visitekaartje voor ov
Bart Ebbink, Remi de la Haye, Mark van Hagen
De reiziger centraal. Dat roepen personen en organisaties tot en met de minister. Ook bevatten beleids- en concessiedocumenten dit streven. Toch komt er in de praktijk nog maar bitter weinig van terecht. Curieus, want moeilijk is het niet.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •