Inhoud Verkeerskunde 8/2009
Thema: Wet kilometerprijs
Reis in de tijd: Tussen techniek en kunde, 60 jaar leergangen en tijdschrift
Hans Buiter, ANWB verenigingshistoricus
In 1950, verscheen het eerste nummer van Berichten en beschouwingen van de verkeersafdeling van de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B, de voorloper van het huidige tijdschrift Verkeerskunde. Ook de Verkeerstechnische Leergangen zijn bijna 60 jaar oud. Een terugblik op de ontwikkeling van het vakgebied aan de hand van het tijdschrift en de leergangen.
Landschapsbewuste verkeersvisie
Henk van Blerck, Wim Hauptmeijer, Kees Slabbekoorn
Hoe speel je in op het landschap en de cultuurhistorie van een gebied bij de duurzaam veilige (her)inrichting van plattelandswegen. In het project ‘Naar een landschapsbewuste verkeersvisie’ is onderzocht hoe je samen met de mensen in een gebied oplossingen kunt zoeken waarin de variatie in het landschap doorklinkt. Een praktijkverslag uit de Zak van Zuid-Beveland.
Infrakosten verhalen op bouwprojecten
Joost de Kruijf, Jos Hopmans, Bram van Berkel
Sinds medio 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening, Wro, van kracht. Hiermee is, binnen het onderdeel grondexploitatie, het bovenplanse kostenverhaal geïntroduceerd. Ofwel, het in rekening brengen van voornamelijk infrastructurele aanlegkosten bij projectontwikkelaars van ruimtelijke ontwikkelingen. Aanleiding voor de gemeente Tilburg om te onderzoeken hoe deze regelgeving in de praktijk werkt.
Vaker fietsen naar stadscentrum
Laurens Langendonck, Otto van Boggelen
Hoe krijg je mensen vaker op de fiets naar het centrum van de stad? Deze opdracht gaven het Fietsberaad en het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan marktonderzoekbureau Blauw Research als onderdeel van het project Marktgericht Fietsbeleid. Een onderzoeksverslag met aanknopingspunten voor een gericht fietsbeleid.
Overijssel, LED-proeftuin (lees hier het artikel)
Evert Driegen, Puck van Liere, Domien Overkamp
Met nieuwe technieken als LED, Light Emitting Diodes, kun je selectiever omgaan dan met conventionele openbare wegverlichting. Ook kunnen deze installaties energiezuinig worden ontworpen. Een proefproject in Overijssel toont aan dat de weggebruiker deze LED-lichtbronnen boven, langs en in de weg positief waardeert.
Veilig naar school (lees hier het artikel)
Erik Reimert
De verkeersveiligheid bij basisscholen is een groot goed. Om de veiligheid te bevorderen zijn op sommige plaatsen schoolzone’s aangelegd. Een schoolzone bestaat uit een aantal maatregelen, waaronder een schoolzone markering, gekleurde paaltje en blauwe cirkels. Student verkeerskunde Erik Reimert van Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle heeft onderzocht welke van de deelmaatregelen het meeste invloed hebben op de subjectieve verkeersveiligheid van ouders die hun kinderen naar de betreffende school brengen.
De comfort VRI (lees hier het artikel)
Bram van de Vrande, Zeger Schavemaker, Henk Kropman
Het bieden van comfort voor de weggebruikers door middel van informatievoorziening is hot tegenwoordig. Naast bijvoorbeeld route-informatie op (City-) DRIPS wordt ook steeds meer informatie gegeven op de belangrijkste vertragingspunten van de route. De wachttijdvoorspellers voor het fietsverkeer bij een verkeersregelinstallatie is daar een perfect voorbeeld van. Weggebruikers lijken deze informatie te waarderen. Maar is er behoefte aan nog meer informatie en bij verkeerslichten en zien zij dit als meer comfort? IT&T ontwikkelde samen met de firma Hoeflake een verkeerslantaarn die voor het gemotoriseerd verkeer aftelt en een verkeerslantaarn die de groentijd voor de voetgangers weer geeft. De gemeente 's-Hertogenbosch heeft één kruising ingericht met deze Afteller en Afloper.
Handhavingsmonitor Verkeer 2008
Marieke Romkes-Heuvelman, Christiaan Hoogmoed, Hans Drollenga
Een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Dat is waar de verkeershandhavingsteams (VHT) van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voor staan. De teams zijn vooral gericht op die overtredingen waarbij de meeste verkeersslachtoffers vallen. Het gaat om gedrag op het gebied van helm, gordel, rood licht, alcohol en snelheid (de zogenoemde HelmGRAS-speerpunten). Naast deze speerpunten is er in 2007 een extra taak voor de verkeershandhavingsteams bijgekomen: de controle op het niet handsfree telefoneren tijdens het autorijden.
Spraakmakersinterview
Henk van Zuylen, emeritus hoogleraar dynamisch verkeers- en vervoermanagement
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •