Inhoud Verkeerskunde 7/2011
Gasthoofdredacteur Guido van Woerkom
Reis door de wereld: Verslag vanuit Toronto, Canada
Marco Jungbeker
Verkeersveilig werken
Drie bedrijven geven inzicht in hun verkeersveiligheid
Nettie Bakker, redactie Verkeerskunde
Kun je ongevallen terugdringen door afleiding achter het stuur aan te pakken? Het ministerie van IenM vermoedt van wel en gaf Veilig verkeer Nederland opdracht om een landelijke campagne tegen afleiding te voeren. Bijzonder aan deze campagne is dat ook een aantal werkgevers actief deelneemt. Niet door een poster op te hangen in de kantine, maar door te laten zien hoe zij hun werknemers aanzetten tot verkeersveilig werken. Drie bedrijven, Gasunie, BP en Esso geven inzicht in hun verkeersveiligheidsbeleid.
Verkeerskundige is spil in bouwteam (lees het artikel)
Substantiele verkeerseffecten met DBFM-contract traject Lunetten - Veenendaal
Cécile Cluitmans, Arcadis Nederland BV / Pieter Blokland, Rijkswaterstaat
Wegenbouw is niet langer een civieltechnisch uitvoeringskunstje nu economische en maatschappelijke effecten steeds sterker bepalen óf en vooral, hóe een weg wordt gebouwd. Kennis van het verkeerssysteem, van de beleving van weggebruikers en van omwonenden vormen tegenwoordig essentiële onderdelen in de plan-, aanbesteding-, realisatie- en exploitatiefase van actuele design-, build-, finance- en maintainprojecten, DBFM. Hoe werkt dat aan de opdrachtgeverskant?
Hoe ouder, hoe mobieler (lees het artikel)
Combineren van gerontologie- en mobiliteitskennis bevordert succesvol ouder worden
Koen Bekking en Hillie Talens, CROW / Jacco Farla en Alexander Peine, Universiteit Utrecht
Vraag een willekeurig persoon naar de mobiliteit van ouderen en de kans is reëel dat je hoort dat ouderen niet meer zelfstandig kunnen deelnemen aan het verkeer. Ze moeten dus worden opgehaald of gewoon thuisblijven. Maar vraag je daarna naar de eigen mobiliteit in de toekomst, dan verwachten de meeste mensen nog bijzonder modern en zelfstandig mobiel te zullen zijn. Een aantrekkelijk toekomstbeeld, maar hoe faciliteer je dat? Vier scenario’s gebaseerd op een gecombineerde gerontologie- en mobiliteitsstudie, bieden aanknopingspunten.
Verkeerskundig bouwen en beheren (lees hier het hele artikel)
Aardverschuiving in infrasector: van wegenbouw naar verkeerskundige tak
Frits Verhees, Strukton
Wegenbouwers bevinden zich niet langer uitsluitend ‘op de weg’, maar zitten als eerste aan de plantafel, schetsen een ontwerp en schrijven creatieve scenario’s om sneller en met minder hinder wegen te bouwen en te beheren. Deze positieverschuiving kenmerkt een radicale omslag in het wegbeheer: wegenbouwers nemen de hele infraketen aan op basis van design-, build-, finance- en maintaincontracten, DBFM. Dit vraagt nieuwe expertises die door ‘nieuwe verkeerskundigen’ worden ingebracht in het vak en in de verkeerskundige praktijk.
Barrières meenemen in ontwerpproces (lees hier het hele artikel)
Nieuwe publicaties moeten barrièrewerking helpen tegengaan
Jan van den Berg, journalist / Marleen Hovens, CROW / Frans de Kok, ANWB
Veel wandelaars en fietsers kennen de desillusie: je loopt of fietst een mooie route en ineens doemt een snelweg op die de tocht verstoort. Een CROW-werkgroep boog zich over barrièrewerking en leverde twee publicaties af die inzicht geven in de aard en omvang en een handvat bieden voor het verminderen van barrièrewerking.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •