Inhoud Verkeerskunde 7/2010
Thema: Parkeren
Gasthoofdredacteur Willem Klinkhamer
Reis door de wereld: Dagboek vanuit Lagos, Nigeria
Hans van der Spek, Royal Haskoning
Helderheid voor verkeer en toerisme
Erwin Plasman, gemeente Hardenberg / Gerco Huisman, ARCADIS Nederland BV
De gemeente Hardenberg heeft, tegen de toestroom van navigatiesytemen in, een nieuw bewegwijzeringsbeleid gemaakt. Voegt dat in deze tijd nog iets toe in een gemeente? In Hardenberg resulteert het in een tool om nieuwe aanvragen snel en transparant te beoordelen. Ook maakt het de weg vrij om gericht te kappen in een warrig bordenbos, waarna structureel, een helder onderscheid ontstaat in utilitaire, toeristische en overige bebording.
Schonere steden met CIVITAS II
Don Guikink, DTV Consultants, Mike McDonald, Universiteit Southampton
Verkeer en vervoerproblemen manifesteren zich voornamelijk in stedelijke gebieden. Ruim 40 procent van alle CO2-uitstoot en 70 procent van de uitstoot van andere schadelijke stoffen gebeurt in een stedelijke omgeving. Het feit dat ruim driekwart van de Europeanen in een stedelijke omgeving woont, maakt dat de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer negatieve gevolgen heeft voor een groot deel van de Europese samenleving. CIVITAS werd geïntroduceerd om hier verandering in te brengen.
NDOV is relevant en rendabel
Tobias van den Briel, Decisio bv / Michiel Beck, ministerie van Verkeer en Waterstaat
Het is begin 2013. Via een ov-applicatie op je smartphone krijg je een bericht dat er een complicatie optreedt in je geplande reis. De bus die je naar het NS-station zou brengen is vertraagd. Hierdoor is de kans groot dat je je trein mist en een half uur later op je bestemming aankomt. De applicatie adviseert je een andere bus te nemen en wijst je naar deze bushalte. Zo haal je toch je trein en kom je op de geplande tijd aan op je bestemming.
Verkeer en klimaat; conflict of gouden combinatie? Lees hier het artikel >
Femke Brouwer en Huib van Essen - CE Delft
Kan verkeersbeleid het klimaatbeleid ondersteunen of werken deze twee elkaar per definitie tegen? Wegverkeer levert binnen Nederland bijna 20 procent van de uitstoot van CO2. Juist het verkeersbeleid zou er dus op gericht moeten zijn deze uitstoot te verminderen, de vraag is echter of goed verkeersbeleid samen kan gaan met goed klimaatbeleid. Dit artikel gaat over de invloed van onze reissnelheid op het aantal kilometers dat we afleggen. Hiermee wordt de link gelegd tussen onze snelheid en de hoeveelheid broeikasgassen die we uitstoten. Dit artikel gaat in op de vraag of en hoe verkeersbeleid iets zou kunnen betekenen voor het klimaat.
Interactieve blik op toekomst goederenvervoer Lees hier het artikel >
Hans Zuiver en Ronald Jorna - Mobycon
Hoe ziet het Europees vrachtbeleid in 2050 eruit? Welke doelen stellen we ons voor 2050 en welke acties zijn nodig om deze doelen te realiseren? Dit waren de centrale vragen binnen het Europese onderzoeksproject ‘FREIGHTVISION - Visie en actieplan voor het Europees goederenvervoer tot 2050’.
Computerinstrumenten ondersteunen strategische planning Lees hier het artikel >
Marco te Brömmelstroet - Universiteit van Amsterdam
Planologen en verkeerskundigen werken beide aan ruimtelijke strategieën. In de beleidspraktijk bestaat er een grote kloof tussen deze ruimtelijke planners, terwijl integrale en afgestemde planning noodzakelijk is voor de duurzame ruimtelijke ontwikkeling van steden en regio’s. Eén van de redenen voor deze kloof lijkt het ontbreken van een gemeenschappelijke professionele taal te zijn. Hoewel er in de loop der tijd verschillende computerinstrumenten zijn ontwikkeld om dit probleem te ondervangen, blijkt dat deze in de praktijk nog weinig worden toegepast.
Spraakmakersinterview
Ingo Hansen, hoogleraar ontwerpen van vervoer- en verkeersvoorzieningen aan de TU Delft
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •