Inhoud Verkeerskunde 7/2009
Thema: kwetsbare deelnemers
Reis in de tijd: Het woonerf, manifestatie van stedenbouw boven verkeerskunde
Marcus Popkema
De Nederlandse mobiliteitsruimte is nauwelijks voorstelbaar zonder woonerven. Toch waren ze er ooit niet. Stedenbouwkundige Niek de Boer ontwikkelde het concept zo’n 50 jaar geleden. In de jaren 60 zijn ze voor het eerst geïntroduceerd in Emmen. Erven bepalen in hoge mate de beleving van het wonen en het verkeer, maar zijn ook een praktisch voorbeeld van de gezags- en de haat-liefdeverhouding van stedenbouw en verkeerskunde.
Actuele reistijden in stedelijk gebied
Willem K. Mak, Vincy de Kok
Beleidsmakers en wegbeheerders hebben het idee losgelaten dat alle vertragingen structureel zijn op te lossen. Wel zetten zij in op verkeerssystemen die zo betrouwbaar mogelijk zijn om vertragingen te verminderen. Dat kan door reistijdvoorspellers te bouwen die vooral ook rekening houden met de ongebruikelijke files en zo actueel mogelijke informatie leveren aan de weggebruiker. Op het hoofdwegennet lukt dit, maar hoe realiseer je dat in stedelijke gebieden? Een promotieonderzoek.
Emoties bij inhalen
Ilse Harms, Geertje Hegeman, Jolieke Mesken
Tijdens het inhalen gebeuren nogal eens ongevallen. Daarom zijn er op bepaalde wegen inhaalverboden ingesteld. Deze zorgen echter voor irritatie, wat bijdraagt aan onveilig rijgedrag; de inhaalverboden worden regelmatig genegeerd. Door de emoties van weggebruikers te beïnvloeden is het mogelijk het inhaalgedrag uit te stellen en te verplaatsen naar veiligere weggedeelten. Hoe speel je daar als wegbeheerder op in? Een onderzoek licht dat toe.
Enkelvoudige fietsongevallen. Hoe te voorkomen? (lees hier het artikel)
Paul Schepers, Berry den Brinker, Wieke Ormel
Bij enkelvoudige fietsongevallen - fietsongevallen waarbij geen andere weggebruiker is betrokken -vallen jaarlijks 46.000 gewonden en 50 doden. De helft is gerelateerd aan infrastructurele factoren. Daar kan wat aan worden gedaan.
Milieuvriendelijk verkeersmanagement op snelwegen (lees hier het artikel)
Hans Hellendoorn, Solomon Kidane Zegeye, Bart De Schutter, Ewald Breunesse
Naast het stimuleren van milieuvriendelijk rijgedrag en de productie van schonere voertuigen, onderzoekt de verkeerswereld de mogelijkheden van milieuvriendelijk verkeersmanagement. Een verslag van een aantal simulatie-exercities op basis van dynamische snelheden.
Project Sneller & Beter: halvering realisatietijd nieuwe infraprojecten
Jan Hartman, Huub van der Kolk
Het project Sneller & Beter vloeit voort uit de ‘adviezen van Elverding’ die door de ministeries van VenW en VROM worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaat een betere voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van infrastructurele projecten. In lijn van de adviezen is in de corridor Almere Gooi Utrecht (AGU) het proces- en participatieplan gereedgekomen. Een verslag van de ervaringen uit de praktijk.
Noviteitenoverzicht VerkeersExpo VTL
Spraakmakersinterview
Marco Jungbeker, directeur Siemens
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •