Inhoud Verkeerskunde 6/2011
Thema: Emissies
Gasthoofdredacteur Bert van Wee
Reis door de wereld: Verslag vanuit Wuhan, China
Martin van Maarseveen
Tractoren naar het landbouwnet
Landbouwverkeer is welkom op het Zeeuwse Kwaliteitsnet Landbouwverkeer
Koos Louwerse, Ligtermoet & Partners / Wijnand Blommaert en Klaas Tenwolde, Provincie Zeeland / Kees Slabbekoorn, Waterschap Scheldestromen / Sandra Herlaar, Rijkswaterstaat directie Zeeland
Landbouwverkeer vormt vaak een gevaar voor overige weggebruikers, veroorzaakt geluidoverlast, rijdt bermen kapot, verleidt tot onveilige inhaalmanoeuvres en hindert ook nog eens de doorstroming. Wegbeheerders zien dit verkeer daarom liever niet op hun eigen wegennet en schuiven het maar al te graag door naar een andere wegbeheerder. De provincie, het waterschap en Rijkswaterstaat in Zeeland gooien dit roer volledig om en kijken samen met landbouwers en loonwerkers naar routes waar landbouwvoertuigen wel mogen rijden en faciliteert dit specifieke landbouwnetwerk ook.
Vandaag op de fiets? (lees hier de onderzoeksresultaten)
Nieuw inzicht in factoren die per dag de keuze voor de fiets in woon-werkverkeer beïnvloeden
Eva Heinen, TU Delft, Onderzoeksinstituut OTB
Woon-werkverkeer faciliteert wonen en werken op verschillende locaties. Het levert naast een oplossing voor het individu, ook problemen op. Het draagt bij aan files en parkeerproblemen en heeft vaak negatieve effecten op het milieu. Het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer reduceert deze problemen. Het is dus belangrijk om te weten wat mensen zoal weerhoudt of juist stimuleert om de fiets te pakken. Nieuw onderzoek geeft inzicht in de factoren die de dagelijkse keuze voor of tegen de fiets voor woon-werkverkeer bepalen.
De klant, de samenleving en de onderzoeker (lees hier het originele artikel)
Ethische dilemma’s en spanningsvelden bij wetenschappelijk onderzoek
Bert van Wee, TU Delft
Hoe soepel of star beweegt de ethische maatstaf in het onderzoeksproces? Acht onderzoekers geven openhartig inzicht in de spanningsvelden en dilemma’s waar zij tegenaan lopen. Bijna unaniem stellen zij dat opdrachtgevers vaak proberen om onderzoeksresultaten te beïnvloeden. Minder eensgezind zijn ze over de vraag of je resultaten van niet-vertrouwelijke overheidsopdrachten wel of niet mag delen met de maatschappij – de media – als de opdrachtgever dat liever niet wil.
Zeven wetenschappelijke adviezen aan de minister (lees hier het hele artikel)
Wetenschap stelt andere prioriteiten dan kabinet
Ymkje de Boer, YM de Boer Advies / Bert van Wee, TU Delft.
Beiden verbonden aan het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad
Het kabinet presenteerde onlangs de concept-Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte, de opvolger van de oude Nota Mobiliteit en Nota Ruimte. Hierin wordt vooral ruimtelijke ordening aangepakt. Het mobiliteitsdeel ademt weinig vernieuwing uit, vinden vooraanstaande wetenschappelijke onderzoeksgroepen. Daarom geven zij de minister de volgende 7 adviezen mee.
Sobere herinrichting van waterschapswegen werkt (lees hier het hele artikel)
Aantal ongevallen daalt met 24 procent
Rinus Jaarsma, adviseur Vervoersplanologie / Atze Dijkstra, SWOV en Robert Louwerse, SWOV / Jasper de Vries, Wageningen Universiteit
Ongeveer 60 procent van de plattelandswegen ligt in een 60 km/uurzone. Op bijna de helft daarvan zijn aanvullend – veelal ‘sobere’ – inrichtingsmaatregelen genomen. Dat leidde tot een ongevalreductie van 24 procent, blijkt uit een voor-/nastudie van 850 kilometer waterschapswegen gedurende 8,5 jaar. De investering voor slachtofferreductie is wel aanzienlijk hoger dan verwacht, maar nog steeds zeer kosteneffectief.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •