Inhoud Verkeerskunde 6/2009
Reis in de tijd
Maurits van Witsen
Het openbaar vervoer in Nederland ontwikkelde zich serieus na de uitvinding van de rails en stoommachine. Na de stoomtrein volgden ook stedelijke openbaar vervoermogelijkheden op de rails. De later ontwikkelde autobus maakte gebruik van de openbare weg. Hoewel de bus daardoor een aanzienlijk deel in het openbaar vervoer overnam, is het railvervoer nooit verslagen. In de loop der tijd leidt deze mix van collectieve-vervoermiddelen tot interessante verkeerskundige ontwikkelingen in het openbaar vervoer.
Groen op maat
Luuk Misdom, Guus van der Burgt
Bij korte wachtrijen zijn de groentijden van verkeerslichtenregelingen vaak langer dan nodig. Met een andere ligging van detectielussen en specifieke software voorkom je ‘onnodige wachten op groen van conflicterende richtingen’ en neemt de verwerkingscapaciteit toe. Een praktijkverslag van deze toepassing in Helmond.
Fietsgebruik slim stimuleren (lees hier het artikel)
Eva Heinen
Fietsen levert voordelen op voor maatschappij en individu. Een analyse van internationale wetenschappelijke publicaties geeft aan welke factoren van invloed zijn op het fietsgebruik. Een handvat om fietsen effectief te stimuleren.
Brabant pioniert met parkeren (lees hier het artikel)
Leen Geluk, Stan van de Hulsbeek, Martijn van de Leur, Hildegard de Kort, Ronald Soemers
Gemeenten vinden nog onnodig vaak het wiel uit bij parkeerbeleid. Uit een regionale quick scan blijkt onder meer dat er concrete kansen liggen in regionale aanpak van vrachtwagenparkeren, autodelen en handhaven.
Enkelvoudige ongevallen
Paul Schepers, Peter van Hoek, Domien Overkamp
Het aantal verkeersdoden neemt al jaren gestaag af. Enkelvoudige ongevallen dalen sinds begin jaren 80 minder snel. Het aandeel van deze, vaak zeer ernstige ongevallen met motorvoertuigen buiten de bebouwde kom is met 46 procent hoog. Bovendien is er geen ongevaltype met zo veel doden en ziekenhuisgewonden. Op basis van studie en praktijkonderzoek worden nu handvatten aangereikt voor wegbeheerders om deze ongevallen te voorkomen.
Aanpak Pleijroute
Rob van Engelshoven
Dit najaar gaat de N325, ofwel de Pleijroute, op de schop. ‘De Pleij’ verbindt de A325 - tussen Nijmegen en Arnhem - met de A12 ten oosten van Arnhem, en vormt samen met de A50 en A73 de regionale ringweg binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Met ‘De Pleij’ als sluitstuk van het project Beter Bereikbaarheid KAN, hopen de 22 betrokken wegbeheerders hun regionale netwerk in beweging te kunnen houden. Een weergave van een aantal opmerkelijke ontwikkelingen binnen dit samenwerkingsproject.
Spraakmakersinterview
Bert J. Woudenberg, verkeersjournalist
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •