Inhoud Verkeerskunde 4/2011
Thema: Elektrisch vervoer
Gasthoofdredacteur: Maurits van Oranje
Reis door de wereld: Verslag vanuit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Robbert Lohman
P+R Plus, plust
P+R Plus: ANWB visie op een nieuw, robuuster type P+R
Bart Egeter, Maaike Snelder, Laurens Ivens
Steden kunnen niet nog meer auto’s binnen hun grenzen aan. P+R in vele soorten en maten met overstap op het ov, is een bekend middel om dit probleem aan te pakken. Door toepassing van de ontwerpprincipes bij een robuust wegennet, is er met P+R Plus nog meer voordeel te halen. Een nieuwe visie op P+R.
Knooppuntmanagement in stadsregio Amsterdam
Naar een soepele overstap en een prettig verblijf op 42 ov-knooppunten
Mette Vernooij, Karin Sweering
Reizigers die onbekend zijn op een station en niet zien hoe ze verder moeten reizen. Of forenzen die er wel bekend zijn en zich afvragen waarom de verlichting al maanden niet werkt. Als professional weet je wat er achter de schermen van een station gebeurt; hoeveel partijen er bij betrokken zijn en hoeveel details er moeten kloppen voordat een knooppunt goed functioneert. Knooppuntmanagement helpt daarbij. De Stadsregio Amsterdam experimenteert.
Verkeersmanagementnieuws uit de regio
Van regionale pilots naar netwerkmanagement in Brabant, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland en Oost-Nederland
Ewoud Vink, Karsten ten Heggeler, Jan Jaap van Dijke, Julie van Heteren, Patrick van Norden
Regionaal verkeersmanagement integreren in bovenlokaal netwerkbeheer. In vijf provincies maken regionale samenwerkingsverbanden zich op om deze stap van belang te maken. Op het 9e symposium dynamisch verkeersmanagement werden twee sessieblokken speciaal gereserveerd voor regionaal verkeersmanagementnieuws uit Noord-Brabant, Utrecht, Zuid- en Noord-Holland en Oost-Nederland. Een impressie van deze ontwikkelingen.
Draagvlak voor ISA is geen issue meer! (lees hier het hele artikel)
Sven Vlassenroot
Subsidies kunnen het gebruik van Intelligente Snelheid Assistentie, ISA, stimuleren. Voor de gesloten systemen zal dit zelfs noodzakelijk zijn. Een marktgedreven implementatie duurt langer en heeft minder effect op de verkeersveiligheid Dit blijkt uit een promotieonderzoek waarin een groot aantal Vlaamse en Nederlandse bestuurders is ondervraagd.
PAUK: structurele tool regionale verkeersveiligheid (lees hier het hele artikel)
Anita Heijkamp, Eric van Dijk, Peter Roskam, Jurgen Koppen, Aleid de Jong, Hans van Mook, Roel Brandt
Hoe stel je als wegbeheerder kansrijke focusgroepen op ter verbetering van de verkeersveiligheid, zonder nieuw verkeersveiligheidsonderzoek uit te voeren, rekeninghoudend met de lage registratiegraad? De Provinciale Aanpak Utrechtse Knelpunten (PAUK) geeft hier – voor iedere regio – handvatten voor. De methode leidt tot de belangrijkste regionale subthema’s en resulteert in de meest efficiënte maatregelen.
Hoe modelleren we de oudere in het verkeer? (lees hier het hele artikel)
Klaas Friso, Joost de Kruijf
Hoe gedraagt de toekomstige oudere zich in het lokale verkeer? Voor deze vraag zouden we een verkeersmodel willen gebruiken. Probleem hierbij is dat de huidige modellen op stedelijk niveau uitgaan van gemiddeld verplaatsingsgedrag. In een casestudie is gekeken naar de effecten van gedifferentieerd verplaatsingsgedrag in stedelijke en gemeentelijke verkeersmodellen.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •