Inhoud Verkeerskunde 4/2009
Reis in de tijd
Hans Buiter
Verwetenschappelijking van de stedelijke verkeerkunde, ofwel het opstellen van integrale verkeersplannen op basis van objectieve verkeerstellingen in plaats van schattingen uit de losse pols, was het motto rond 1960. De gesignaleerde explosieve groei van de automobiliteit zette de bestuurders en stedenbouwkundigen voor de lastige opgave om het bestaande stedelijke wegenstelsel - voor het eerst ook integraal - aan te passen aan de verwachte situatie. In Amsterdam en Utrecht deden planners hiermee eerste ervaringen op. Met wisselend succes.
Dossier: verkeer dichtbij
Maarten Reith e.a.
Verkeer dichtbij. Dan gaat het vooral om het delen van steeds schaarsere ruimte waar we steeds hogere eisen aan stellen. Steeds meer komt de auto hier in de problemen en lijkt de fiets de grootste kanshebber. En wat vindt de weggebruiker?
No parking, still business
Giuliano Mingardo, Niek Mouter, Hillie Talens
‘No parking, no business’, is misschien wel één van de grootste misverstanden in de detailhandel en parkeerwereld. De meeste winkeliers zijn bang voor elke vorm van restrictief parkeerbeleid. Zij beschouwen automobilisten als de beste klanten omdat volgens hen de meeste klanten met de auto komen en ook de meest bestedende klanten zijn. Ook binnen de gemeenteraad is de verhouding tussen parkeren en detailhandel een zeer gevoelig onderwerp. De werkelijkheid is echter minder schimmig.
Verkeersveiligheid meten in regionale netweken
Govert Schermers, Hans Drolenga, Theo Konijnendijk
Betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid van deur tot deur. Dat is sinds 2004 de landelijke mobiliteitsopdracht. Regionale netwerkanalyses geven hiervoor een prioriteitstelling aan. De te nemen maatregelen concentreren zich op mobiliteitsmanagement en het tot stand brengen van een robuuster wegennet. Maar hoe borgen we hierin de verkeersveiligheid? Een conceptuele rekenmethodiek maakt het mogelijk om verkeersveiligheidseffecten te koppelen aan de resultaten uit de netwerkanalyses.
Brabantbreed kwaliteitsfietsnetwerk
Wim Rechmann, Paul Hamaekers
Noord-Brabant heeft in het Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan een prominente plaats ingeruimd voor de fiets. Om een minimaal kwaliteitsniveau van het provinciaal fietsnetwerk te waarborgen en het - waar nodig - te verbeteren, heeft de provincie in samenspraak met regio, maatregelen voorgesteld om op netwerk- en wegvakniveau het provinciale fietsnetwerk aan te pakken. Deze maatregelen worden vertaald naar vijf regionale actieprogramma’s.
Spraakmaker: Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde Noord-Brabant
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •