Inhoud Verkeerskunde 3/2012
Verkeerskunde 3/2012 is verschenen op 1 mei, met onder meer:
Thema: Leefbaarheid via gebiedsontwikkeling, met gasthoofdredacteur Friso de Zeeuw
Reis door de wereld: Verslag vanuit: Chiang Mai, Thailand
Sander van der Eijk
Verkeersmanagementmaatregel op kruising van weg- en waternetwerken
Cor Beenhakker, Gerben Quirijns, Bart Bosman
Verkeersmanagement verdeelt schaarste. Schaarste ontstaat soms op verkeersnetwerken, maar bijna automatisch bij kruisingen van netwerken. De maatregel ‘Blauwe Golf’ zoekt optimale doorstroming op het water met minimale verstoring van de spoor- en wegennetwerken.
Hoe veilig is seniorproof?
Missing links in handreikingen voor seniorproof fietsroutes
Berry den Brinker, Rob Methorst, Jeroen Smeets, Roland van Grinsven, Frans Stoop
Meer mensen, met name ouderen, zullen nog vaker gaan fietsen en ook langer blijven fietsen. Om de fietspaden veiliger te maken en daarmee het stijgend aantal enkelvoudige fietsongevallen te verminderen, is een nieuwe CROW-publicatie verschenen en gaan speciale ambassadeurs met een gelijknamige brochure langs wegbeheerders om te pleiten voor een seniorproof fietsnetwerk. Toch lijken deze tools nog niet volledig, zeker niet als het gaat om zichtbaarheid van het wegverloop en obstakels.
Nieuwe markten, ander bedrijfsproces
Operational Excellence: meerwaarde bieden in een veranderende markt
Robin van Haasteren, Daan Gutter
De markt verandert. Opdrachtgevers besteden projecten als geheel aan en opdrachtnemers voeren totaaloplossingen uit. Dit veroorzaakt niet alleen een verandering in ‘vraag en aanbod’ maar ook in interne bedrijfsprocessen van marktpartijen. Vialis ontwikkelde een daarvoor een nieuwe bedrijfscultuur, waarin ook de opdrachtgever wordt betrokken. Deze aanpak wordt Operational Excellence genoemd; een aanpak die zowel mensen als processen continu verbetert.
DBFM: Wat aandacht nodig heeft
Oogst van Vakdebat Verkeerskundig Wegenbouwen
Derk van der Laan
Afgelopen met de korte autorit
Vier kansrijke ritten om aan te pakken
Frans Gommers, Gerard Tertoolen, Robert Hulshof
Een doorn in het oog van beleidsmakers: een kleine 60 procent van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer. Kiezen mensen op die ritten voor een alternatief, dan worden steden beter bereikbaar en leefomgevingen duurzamer. Daarvoor moet gewoontegedrag worden doorbroken. Dat betekent: inspelen op de psyche van de mens en de juiste prikkels raken. CROW biedt nu handvatten daarvoor, per activiteit: kinderen halen, boodschappen doen, woon-werkverkeer en meer.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •