Inhoud Verkeerskunde 3/2009
Reis in de tijd
Hans Buiter
Opeens waren ze er, verkeerslichten. Aan het eind van de jaren ’20 in de vorige eeuw verschenen ze in diverse Nederlandse steden. Iedere stad leek wel zijn eigen systeem te hebben. Waar kwamen ze vandaan? Waarom toen? Waarom die variatie? Waarom overwon het driekleurensysteem? En wat vertelt het verkeerslicht ons?
Thema: dynamisch verkeersmanagement
Maarten Reith e.a.
DVM anno 2009 staat voor: steeds beter benutten en een betrouwbare reistijd met behulp van steeds slimmere technische systemen, op basis van steeds slimmere regelscenario’s die tot stand komen op basis van steeds beter inzicht in actuele verkeersstromen. Dit gebeurt tot nu toe vanuit verkeerscentrales die steeds grotere gebieden bestrijken. Maar ondertussen dient zich een nieuwe ontwikkeling aan: die van de coöperatieve systemen, ofwel verkeersmanagement voor de individuele weggebruiker.
Snel maatregelen voor ouderen in het verkeer
Cees Wildervanck
Blijven deelnemen aan het verkeer is voor ouderen van groot belang voor hun maatschappelijk functioneren. Maar ouderen hebben een hoog risico in het verkeer en stellen ook specifieke eisen aan het verkeerssysteem. Die eisen staan soms lijnrecht tegenover ontwikkelingen als versnelde doorstroming, turborotondes en Shared Space. Een beschouwing.
Bus komt op tijd met korte afstands radio
Arjan Bezemer, Sjaak Doornekamp, Wilfred Zunnenberg
Alle bussen in de provincie Utrecht rijden sinds eind 2008 met KAR (Korte Afstand Radiogolf)-apparatuur om met prioriteit groen licht te krijgen. Aanleiding hiervoor was dat KAR goedkoper en flexibeler is dan lusdetectie en het meer functionaliteiten herbergt. Eén daarvan is prioriteit verlenen aan de bus op basis van stiptheidsinformatie. Een veldproef met deze functionaliteit leverde tips en kanttekeningen op.
Dynamisch model als hulp bij wegwerkzaamheden
Tjeu Giessen, Muriel Verkaik-Poelman, Arhur Rietkerk, Bertjan de Boer
Provincie en Rijkswaterstaat Noord-Holland zijn gestart met RegioRegie. In dit samenwerkingsverband wordt per regio vooraf beoordeeld welke effecten wegwerkzaamheden en evenementen hebben op de verkeersafwikkeling. Bij potentiële problemen wordt vooraf naar een geschikte oplossing gezocht. Ter ondersteuning van dit onderzoek is een nieuwe generatie dynamische verkeersmodellen ontwikkeld.
En verder:
Oplossingsvrij specificeren
Noviteitenoverzicht DVM-Expo
Spraakmaker: Jan Borghuis
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •