Inhoud Verkeerskunde 2/2011
Thema: Openbaar vervoer
Gasthoofdredacteur Wijnand Veeneman
Reis door de wereld: Verslag vanuit USA en Canada
Ben Immers
Vervoersarmoede bestaat
Mindervaliden en minderbedeelden ervaren belemmering in mobiliteit
Karel Martens, Marnix ten Holder, Jurriën Thijssen
Vervoersarmoede krijgt in Engeland en Vlaanderen veel aandacht. In Nederland is er tot voor kort weinig over bekend. Twee nieuwe studies in Nijmegen leren dat de omvang van vervoersarmoede in de stedelijke context relatief bescheiden is, mede dankzij de rol van de fiets. Mensen met een fysieke of mentale beperking ervaren wel vervoersarmoede, terwijl autolozen en autobezitters met lage inkomens zich soms belemmerd voelen in hun verplaatsingsmogelijkheden. Een analyse van vervoersarmoede in Nederland.
Bijna 12.000 deelnemers in één maand
Vliegende start mobiliteitsproject SLIM Prijzen op RegioRing Arnhem Nijmegen
Henk Driessen, Joost Voerman, Margo Kulk-van Oosterhout, Marcel Helsdingen
Het financieel belonen van automobilisten die hun dagelijkse spitspatroon doorbreken, is niet nieuw. Nieuw is wel het verbeteren - lees vereenvoudigen- van deze mobiliteitsmanagementmaatregel op basis van lessen uit voorgaande toepassingen. In de Stadsregio Arnhem Nijmegen gaat de nieuwste projectopzet voortvarend op weg.
OV-ambassadeurs: ouderen voor ouderen
Project voor en door 55-plussers stimuleert gebruik ov
Wiepke van den Broeke, Johan Janse
Senioren willen actief in het leven staan. Maar van de Zeeuwse senioren is bijna eenderde afhankelijk van anderen voor vervoer. Een kwart gaat zelfs ergens niet naartoe vanwege vervoersproblemen. Reden voor de provincie om ouderen bekend te maken het openbaar vervoer. Hoe? Door ervaren oudere ov-reizigers, oftewel: OV-ambassadeurs. En dat slaat aan.
Verkeersoverlast beperkt bij reconstructie (lees hier het hele artikel)
René Kunzel, Peter van Osch
Een uitgekiende en gefaseerde aanpak zorgt ervoor dat een omvangrijke reconstructie van de Willem de Zwijgerlaan in Leiden relatief weinig overlast voor het verkeer oplevert.
Ontwikkeling Zuidas een samenhang van mobiliteit en ruimte (lees hier het hele artikel)
Ruud de Bruin, Ben van den Hoven, Pim Nijland
De ontwikkeling van de Zuidas, het zakendistrict ten zuiden van Amsterdam, is in volle gang. De A10-Zuid moet in de toekomst onder de grond, volgens het zogenoemde Dokmodel. De planning is dat het totale gebied wordt opgeleverd in 2035.
Spraakmakersinterview
Bart Pastoor, ROVL Limburg
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •