Inhoud Verkeerskunde 2/2010
Thema: Verkeersveiligheid
Gasthoofdredacteur Karla Peijs
Reis door de wereld: Dagboek vanuit Toronto, Canada
Arnold Hornung, Siemens
Anders kijken naar bereikbaarheid
Marleen Hovens, CROW / Henk Tromp, Goudappel Coffeng / Sander Metaal, Motivaction
Bereikbaarheid beoordelen wij tegenwoordig van ‘deur tot deur’. Daarvoor moet je wel weten welke deuren belangrijk zijn en welke typen mensen daar wonen en werken. En vooral wat hun bereikbaarheidswensen zijn. Een CROW-werkgroep heeft hier gericht onderzoek naar gedaan. De resultaten geven houvast voor een nieuwe benadering en planning van bereikbaarheid.
Ethiek zweeft in multidisciplinair vakgebied
Bert van Wee, TU Delft
In het vakgebied verkeer en vervoer werken mensen met verschillende achtergronden en specialismen. Relatief weinig aandacht is er in onderzoek en beleid voor het vakgebied filosofie en daarbinnen, de ethiek. Als eerste stap in een uitgebreider onderzoek naar de relatie tussen ethiek en transport is een enquête gehouden onder mensen die werkzaam zijn in het vakgebied. Hieronder een analyse van wat zij beschouwen als ethiek in hun werk.
Strategische Nota Politieverkeerstaak 2010-2012
Ron Berkhout, docent Politieacademie Apeldoorn / Werkgroep Strategische Nota Politieverkeerstaak
Van buiten naar binnen, samenwerken met ketenpartners en een dubbele integrale benadering. Dat zijn drie belangrijke uitgangspunten in de Strategische Nota Politieverkeerstaak 2010-2012. De nota schetst de plannen die de politie heeft voor haar rol en taak als verkeerspolitie én als politie in het verkeer. De politie wil daarmee aansluiten bij partners die zich binnen hun taak bezighouden met veiligheid en normnaleving en van daaruit invulling geven aan handhaving.
Werken met Europabrede ‘technische’ taal
Jan Kemps, VNVF / Harry Steeghs, NEN / Bram Bruinsma, ORTEG / John Boender, CROW
Met ingang van 2013 wordt het gebruik van CE-gemarkeerde verkeersborden in Nederland verplicht. Leden van de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) wachten daar niet op en doorlopen momenteel de laatste controles voor de CE-markering v
van hun producten.
Komen verkeersprognoses uit? (lees hier het artikel)
Benjamin Tempert, Anton van Meulen, Erwin Bezembinder, Hogeschool Windesheim /
Stefan de Graaf, Goudappel Coffeng
Nederland kent een lange traditie als het gaat om het gebruik van verkeersmodellen. Maar komen deze verkeersprognoses, voorspellingen over 15 jaar, eigenlijk wel uit? Hogeschool Windesheim en Goudappel Coffeng deden onderzoek.
Handboek maakt Eindhoven toegankelijker (lees hier het artikel)
Antoinet Grips, gemeente Eindhoven / Paul Barts, Stichting PGE en verkeerskundig adviseur bij adviesbureau Ronnico
Om de openbare ruimte voor iedereen toegankelijk te maken, heeft de gemeente Eindhoven een praktisch handboek opgesteld. Daarin staan heldere richtlijnen voor ontwerpers van de openbare ruimte en zijn maatregelen opgenomen om het bewustzijn in de organisatie te verhogen.
Rotterdam gaat voor duurzame mobiliteit (lees hier het artikel)
Alwin Bakker, Sander Leijs en Martin Guit, dS+V gemeente Rotterdam
Het Rotterdam Climate Initiative (RCI) heeft geleid tot een hechte samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en inwoners. De gemeente Rotterdam heeft samen met experts op het gebied van duurzame transitieprocessen gewerkt aan een uniek document; het wenkend perspectief 2040.
Model verrijkt reistijdvoorspelling (lees hier het artikel)
Huizhao Tu, Grontmij Nederland B.V. / TU Delft
Het bieden van een betrouwbare reistijd heeft een significant effect op de route- en vertrektijdkeuze van een individu. Vooral als de aankomsttijd dwingend is. Een nieuw reistijdbetrouwbaarheidsmodel ondersteunt het actuele reistijdvoorspellingsinstrumentarium.
Spraakmakersinterview
Peter van der Mede, algemeen directeur Goudappel Coffeng
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •