In-car technologieën voor betere doorstroming rond Amsterdam
De consortia Arcadis/VID en ARS/TNO gaan bijdragen aan de Praktijkproef Amsterdam om de doorstroming in de regio te verbeteren.
Op 15 januari ondertekenden de consortia en Rijkswaterstaat – namens de Praktijkproef Amsterdam – hiervoor de contracten.
Kortere en betrouwbare reistijden
De consortia voeren van medio 2014 tot eind 2015 proeven uit met zogeheten In Car-informatiediensten. Deze proeven richten zich op frequente gebruikers van de ringweg A10 en op bezoekers van grote evenementen in Amsterdam. Op basis van persoonlijke en actuele verkeers-, route- en parkeerinformatie kunnen automobilisten de beste route voor dat moment kiezen. Hierdoor worden reistijden korter en betrouwbaarder. Binnenkort start de werving van de 30.000 benodigde deelnemers.
Praktijkproef Amsterdam
Naast aanleg van wegen besteden overheden steeds meer aandacht aan het beter benutten van bestaande infrastructuur. De Praktijkproef Amsterdam is hier een voorbeeld van. Deze grootschalige proef heeft tot doel files in de regio Amsterdam te verminderen en de doorstroming te verbeteren met gebruik van innovatieve technologieën in de auto en op de weg. De proef met de In Car diensten is één van de twee onderdelen van de Praktijkproef Amsterdam. In het andere onderdeel reageren verkeers- en doseerlichten bij opritten van de A10-West, en de aansluitende gemeentelijke wegen, automatisch en in samenhang op voorspellingen van files.
Bij aangetoonde kosteneffectiviteit biedt de Praktijkproef Amsterdam mogelijkheden voor nationale en internationale toepassingen en kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •