ILT focust op risico’s met nieuwe technieken
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat dit jaar van start als ‘wendbare’ organisatie met een focus op risico’s voor mens en milieu en maakt daarbij gebruik van de nieuwste technologische middelen, zoals big data en drones.
ILT-inspecteur-generaal Jan van den Bos: “Wij kijken vooral naar wat schadelijk is, minder naar wat volgens regelgeving verboden is. Daarbij werken wij zoveel mogelijk risicogericht en informatiegestuurd en zetten ook nieuwe technieken in, zoals zwavel-snuffelapparatuur en drones. Ook zoeken we steeds meer de samenwerking met kenniscentra, omgevingsdiensten en een groot aantal ketenpartners.”
Risicoanalyse, IBRA
Met de ILT-brede risicoanalyse (IBRA) bepaalt de inspectie waar de maatschappelijke risico’s het grootst zijn in relatie tot de eigen capaciteit. Het beoogde effect staat voorop en bepaalt voor welke interventies de inspectie kiest: in gesprek gaan, waarschuwen, bestuursrechtelijke boetes tot aan een strafrechtelijke aanpak. Zo werden in 2019 processen verbaal opgemaakt voor diverse milieudelicten. Onderzoek van de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de ILT levert sterke aanwijzingen op van grootschalige fraude met biodiesel. Bij doorzoekingen zijn in Nederland eind april vier personen als verdachte aangehouden. Ook schuwt de dienst de gang naar de bestuursrechter niet om de provincie Noord-Holland zo ver te krijgen de milieuvergunning van Tata Steel aan te passen. De Inspectie wil dat de provincie in deze vergunning vastlegt dat Tata Steel onderzoekt wat de best beschikbare technieken zijn om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de pelletfabriek omlaag te krijgen.
Signaleren
Naast direct optreden bij misstanden, geeft de ILT signalen af aan politiek en samenleving. Steeds vaker zien signaalrapportages het licht, bijvoorbeeld over de fraudegevoeligheid van het certificeringssysteem van biodiesel. Een ander signaal waarschuwt voor fraude met tachografen in vrachtwagens waardoor de handhaving op de rij- en rusttijden in het geding komt. Uit een andere ILT-rapportage blijkt dat er onvoldoende zicht is op verspreiding van GenX. Ook voor de risico’s die drones met zich meebrengen voor het vliegverkeer vraagt de inspectie proactief aandacht. De onderwerpen lopen sterk uiteen omdat de ILT toezicht houdt op zo’n 70 wetten en 80 verordeningen.
Samenwerken
De ILT versterkt de samenwerking met de buitenwereld, waaronder die met andere inspectiediensten op het gebied van marktevenwicht goederenvervoer en afvalstoffen. Vorig jaar maakte het kabinet structureel extra financiën vrij voor de ILT. Momenteel werft de ILT nieuwe medewerkers om het toezicht van de ILT te versterken en haar slagkracht te vergroten.
Reactie plaatsen •