IJsmeestertunnel verbindt Delft en Pijnacker-Nootdorp (VK 5/2013)
Wat: Een onderdoorgang voor (brom-)fietsers onder de A13 en de Rijksstraatweg in de gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp
Doel: Een snelle, veilige en comfortabele ongelijkvloerse fietsverbinding tussen Delft en Pijnacker-Nootdorp, en onderdeel van de regionale hoofdfietsstructuur tussen
Delft - Pijnacker - Zoetermeer
Toepassing: De fietstunnel werd met inschuiftechniek gemaakt en op zijn plek geschoven. Deze inschuiftechniek is niet eerder in Nederland op zo’n omvangrijke manier toegepast: het tunneltraject is 226 meter lang waarvan 77 meter gesloten. Steeds moest in een kort tijdsbestek een bouwfase worden gerealiseerd om de verkeersoverlast op de A13 te beperken. Voor een zo sociaal veilig mogelijke tunnel zijn schuine zijwanden toegepast en is het gesloten dekdeel zo klein mogelijk gehouden en daar waar mogelijk lichtinval gerealiseerd
Ontwerp: Strukton Infratechnieken
Projectperiode: Eerste gesprekken in 2001, plan in 2004, opening in juni 2010
Grootste knelpunten: De lengte van de tunnel in combinatie met de inschuiftechniek, voorkomen van verkeershinder, hoogspanningskabels en leidingen die langs de A13 lagen
Kosten: 9 miljoen euro
Financiers: Stadsgewest Haaglanden (5,4 miljoen), provincie Zuid-Holland (1,8 miljoen), gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Delft (samen 1,8 miljoen)
Resultaat: Een snelle, comfortabele, veilige en succesvolle fietsverbinding tussen Delfgauw en Delft als onderdeel van de fietsroute Delft - Pijnacker - Zoetermeer. In deze fietsroute zijn nog vier fietstunnels aanwezig; er kan dus worden gesproken van een hoogwaardige fietsroute
Belangstelling van: Landelijke pers en internationale belangstelling
Bijzondere openingshandeling: Feestelijke opening door bestuurders, opgefleurd door een confettikanon en fietsende kinderen
Auteur: Margriet Verhoog
Foto: Lisette van Zoomeren
Reactie plaatsen •