'Idols'-achtige rijvaardigheidstraining in Drenthe
'Jij denkt je auto onder controle te hebben? Bewijs dat maar eens op het TT-circuit in Assen'. Aldus één van de uitdagende teksten waarmee het Verbond van Verzekeraars samen met de provincie Drenthe de afgelopen maanden een kleine driehonderd jonge automobilisten over de streep trokken om deel te nemen aan een aanvullende rijvaardigheidstraining.
Met een 'Idols'-achtige aanpak wisten de organisatoren, waaronder vijf gemeenten in de zuidwesthoek van Drenthe en 3VO-Drenthe, in elk geval méér jongeren te lokken dan bij voorafgaande, vergelijkbare campagnes het geval was, vertelt beleidsmedewerker verkeer en vervoer Attie Sijpkes van de provincie.
Het initiatief moet zich nu als een olievlek over heel Nederland uitbreiden. Volgend jaar worden jonge bestuurders in de leeftijd van 19 tot 26 jaar in heel Drenthe benaderd. Doel is dat hieraan zo'n twaalfhonderd jongeren, verdeeld over 48 trainingsdagen, deelnemen. Interesse om het estafettestokje over te nemen is al getoond door onder meer Gelderland.
'Trials, the ultimate driving test' moet daarna heel Nederland veroveren.
Zo'n twintig procent van alle verkeersdoden is te wijten aan het verkeersgedrag van jongeren. Dat de campagne-nieuwe-stijl op meer animo kon rekenen dan voorheen heeft behalve met de eigentijdse aanpak ook te maken met het feit dat de aanvullende rijvaardigheidstraining nu in één dag is samengebald. In de oude opzet moesten jongeren zich twee dagen zien vrij te maken om mee te kunnen doen.
Om jongeren te werven was in de vijf Drentse gemeenten een 'promotieteam van jonge meiden' actief. Dat illustreert volgens Attie Sijpkes dat met name jongens de doelgroep voor 'Trials' vormen. 'Dat zijn tenslotte de voornaamste brokkenmakers', aldus Sijpkes. Volgens het Verbond van Verzekeraars is de ongevalskans onder gemotoriseerde jongeren vier keer hoger dan gemiddeld. Onder jongens is dat zelfs zes keer. Met de inzet van het promotieteam kwamen deze ook het meest in de verleiding om aan 'Trials' mee te doen. Van de deelnemers werd driekwart gevormd door jongens. In de scores kwamen de meisjes daarentegen gemiddeld als beste uit de bus.
'Leer het échte rijden, doe wat je bij de rijlessen niet kon doen', zoals één van de andere slogans van Trials luidt, kon en kan door deelnemende jongeren worden waargemaakt door bijzondere manoeuvres, zoals de auto onder controle auto krijgen in een slip. Ook een ritje in een vrachtwagen staat op het programma, om zo begrip te kweken voor het blikveld van andere automobilisten.
Reactie plaatsen •