Hybride auto’s verbruiken tot 30 procent meer dan in theorie
De officiële EU-cijfers voor het brandstofverbruik van personenauto’s zijn te optimistisch, zo stelt de ANWB op basis van praktijktesten. De afwijkingen variëren van minder dan 10 tot meer dan 35 procent. Dat geldt ook voor de cijfers voor de CO2-uitstoot, die immers sterk samenhangen met het verbruik. De ANWB pleit daarom voor een nieuwe EU-testmethode die beter aansluit bij het gebruik in de praktijk.
De verschillen in brandstofgebruik gelden ook voor de nieuwste generatie hybrides, zoals de Honda Insight en Toyota Prius. Die zijn weliswaar erg zuinig maar verbruiken toch nog 25 tot 30 procent meer dan door de fabrikanten wordt opgegeven. Fred Hak, een van de vaste autotesters van de ANWB, geeft aan dat de ANWB-autotesten al tientallen jaren op dezelfde manier worden gehouden. Auto’s rijden daarvoor een gevarieerd parcours van zo’n 2000 km over verschillende wegtypen en volgen een nauwkeurig meetpatroon. Al jaren blijken de verbruikcijfers van de praktijktesten beduidend hoger te liggen dan in de folders wordt aangegeven. De resultaten van de hybridetest waren voor de ANWB aanleiding om ermee naar buiten te treden.
Autofabrikanten zijn verplicht hun verbruikscijfers te baseren op de zogeheten EU-testcyclus. Deze testmethode (op een rollenbank) is volgens de ANWB heel kunstmatig en niet gericht op de praktijk. Op Europees niveau wordt wel over een nieuwe meetmethode nagedacht, maar dat duurt te lang, aldus de ANWB. De volledige test van drie hybrides en twee andere auto’s met A-label is gepubliceerd in de Autokampioen van 3 september.
Reactie plaatsen •