Hogere boetes bij gevaarlijk weggedrag
De boete voor gevaarlijke en ernstige verkeersovertredingen wordt hoger. Tegelijkertijd worden de boetes voor minder ernstige overtredingen verlaagd. De boete voor handheld telefoongebruik tijdens het rijden wordt bijvoorbeeld verhoogd van 240 naar 340 euro, terwijl de boete voor overschrijding van de maximumsnelheid op autosnelwegen voor de eerste 10 kilometer per uur boven de toegestane snelheid verlaagd met 15 procent.
Op basis van advies van de Commissie Feiten en Tarieven (met experts van politie, OM en CJIB) worden een aantal zwaardere verkeersovertredingen hoger beboet. De extra boete ontvangsten hieruit worden ingezet om de boetes voor lichtere verkeersovertredingen te kunnen verlagen. Hiermee geeft het kabinet uitvoering aan afspraken in het regeerakkoord.
Maatschappelijke acceptatie
Door aanpassing van het boetestelsel wordt verwacht dat de verkeersveiligheid wordt versterkt door het strenger bestraffen van ernstige verkeersovertredingen. Tegelijkertijd zal de maatschappelijke acceptatie worden vergroot door lichtere overtredingen minder zwaar te beboeten. Voor de verkeersveiligheid is hierbij van belang dat ook de pakkans van verkeersovertreders wordt verhoogd. Door versterkte inzet van de politie is de afgelopen tijd te zien dat het aantal staandehoudingen gestaag stijgt. Daarnaast wordt door de politie en het OM steeds meer gewerkt met innovatieve vormen van digitale handhaving; bijvoorbeeld door de inzet van camera’s bij het controleren op telefoongebruik in het verkeer. Verder is het aantal trajectcontrolesystemen in Nederland uitgebreid en staan deze niet alleen meer op snelwegen, maar ook op provinciale N-wegen waar relatief veel ongelukken gebeuren doordat er te hard wordt gereden.
Overzicht
Behalve de hogere boete voor het vasthouden van mobiele (communicatie)apparatuur, worden onder meer ook de volgende feiten zwaarder bestraft:
- Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 140 euro naar 210 euro.
- Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig van 240 euro naar 340 euro en overhevelen naar het strafrecht.
- Het vervoeren van minderjarigen zonder gordel verhogen van 140 euro naar 210 euro.
Naast dat kleinere snelheidsovertredingen onder de 10 km/u lichter worden bestraft, gaat ook de sanctie omlaag op onder ander de volgende feiten:
- Het veroorzaken van onnodig geluid met een motorrijtuig 390 euro naar 240 euro.
- In- en uitstappende passagiers voorbijrijden zonder hen de gelegenheid te geven in- of uit te stappen van 390 euro naar 240 euro.
- Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats van 390 euro naar 300 euro.
- Ook wordt de bekeuringsvrije voet ingevoerd voor de eerste 3 kilometer snelheidsoverschrijding op de 130 km/u wegen. Op alle andere wegen geldt die bekeuringsvrije voet al. Nu wordt de uitzondering voor snelheidsovertredingen op 130 km/u wegen weggenomen.
Symboolpolitiek, met de nadruk op 'politiek'. Het is zeer wel bekend dat (hogere) straffen geen zin hebben als de subjectieve pakkans niet wordt verhoogd. Dat kan worden gerealiseerd door hogere objectieve pakkans dus meer politie-inzet (maar daarvoor ontbreekt de capaciteit) en betere/meer communicatie over de handhaving: morgen wordt gecontroleerd op de ...-weg (niet de exacte plaats bekendmaken!), gisteren is gecontroleerd op plaats X; Y % hield zich aan de limiet (vermelden gewenst gedrag!), Z weggebruikers kregen boetes variërend van .. tot ..... Euro. (Niet de hoogste snelheid vermelden.)
Ingediend door Cees Wildervanck op do, 11/02/2021 - 16:41
Reactie plaatsen •