Hoe zelforganiserend is fietsparkeren?
Hoe dichter je bijvoorbeeld bij Amsterdam CS komt, hoe meer fietsen er aan de brugleuningen zijn vastgezet en hoe meer schuinparkeerders er worden aangetroffen. Dat signaleert stedenbouwer Danny Edwards op Emergent City.
Zelforganisatie
"Een simpel en prachtig voorbeeld van wat zelforganisatie vermag: iemand ziet vanuit welbegrepen eigenbelang een oplossing en anderen volgen zijn/haar voorbeeld. Zonder vergaderingen, zonder internet en bovenal: Zonder de overheid", aldus Edwards.
Op de bruggen het dichtst bij het station leidt dat tot de ‘eindsituatie’ waarin permanent alle fietsen keurig schuin aan brugleuningen staan. Op deze manier passen bijna tweemaal zoveel fietsen aan een leuning en van de oorspronkelijke verrommeling is weinig meer te merken.
Aan de andere kant: door de fiets schuin met het voorwiel tussen twee andere fietsen te proppen, is een parkeerprobleem opgelost. Maar de voetganger is daarvan de dupe, als er geen loopruimte overblijft. Dat is dus nog wel een discussie tussen mobiliteitsexperts.
(Bron: Emergent.city)
Het zelforganiserend vermorgen van fietsparkeren © CROW-Fietsberaad.
Reactie plaatsen •