Highlights uit het hbo-onderwijs (VK 1/2015)
Aflevering 1:
studenten Windesheim Flevoland presenteren een verkeerveiligheids-app,
studenten NHTV doen internationale projecten,
studenten NHL maken een gemeentelijk verkeers- en vervoerplan voor Meppel,
de opleiding Verkeerskunde in België en NOVI Verkeersacademie leggen uit wat zij doen aan volwassenenonderwijs en
Windesheim Zwolle start een minor Smart MobilityDerdejaarsstudenten bedenken verkeersveiligheids-app
Adriaan Walraad, Windesheim Flevoland:’ Waar ik in de afgelopen periode het meest van onder de indruk was, was de presentatie van derdejaarsstudenten. Zij presenteerden hun idee voor een verkeersveiligheidsapp voor het vervoerberaad Flevoland.
De studenten onderzochten hoe je jongeren het beste kunt bereiken en beïnvloeden. Jongeren zijn immers vaker bij ongelukken betrokken dan volwassenen en veroorzaken meer problemen in het verkeer. Als uitkomst van hun onderzoek bedachten ze VEZO: Verkeersveilig En Zelfbewust Onderweg. Met deze app kunnen jongeren maatwerkvragen beantwoorden over verkeersveiligheid en gedrag in het verkeer. Elke dag krijgen ze een nieuwe vraag. Bij een goed antwoord verdienen ze MB’s of bijvoorbeeld levens voor een game op hun smartphone. Omgekeerd levert de app informatie op over de verkeersveiligheidskennis van jongeren. De studenten kregen complimenten voor zowel de presentatie als voor het beloningsysteem van de app, omdat dit goed aansluit bij de doelgroep. Het Vervoerberaad Flevoland is van plan ook daadwerkelijk een app te ontwikkelen met de input van de studenten.’
De presentatie is te zien op https://www.youtube.com/watch?v=dNtvanTb0KY
Internationale projecten
Peter Arts, NHTV: ‘studenten trekken ook over de grens en werken mee in internationale projecten. Twee voorbeelden over Londen en Maastricht.
Londen: Q-Park Park Lane / Marble Arch is een grote ondergrondse parkeergarage direct onder Hyde Park. Deze parkeergarage wordt gebruikt door ambassades, bedrijven en bewoners. Q-Park geeft aan dat de parkeergarage niet optimaal wordt gebruikt. Tweedejaars studenten van de internationale opleiding Mobiliteit van de NHTV zijn gevraagd hier onderzoek naar te doen en met aanbevelingen te komen.
Maastricht: in samenwerking met Gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar, Universiteit Hasselt en de NHTV pakken 50 studenten van beide opleidingen een aantal projecten aan. Het gaat onder meer om: het reisgedrag van internationale studenten in Maastricht, het grensoverschrijdend openbaar vervoer, een (internationaal) mobiliteitsbeeld regio Maastricht in 2030 en minder hinder dankzij mobiliteitsmanagement. De resultaten worden op 12 februari gepresenteerd in Maastricht aan vertegenwoordigers van de gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar en het ministerie IenM.’
Mobiliteitsplan voor de gemeente Meppel
Cor van der Klaauw, NHL: ’Onderdeel van de opleiding Mobiliteit aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden is het opstellen van een gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. Tweedejaars studenten werken in de periode september tot februari aan een mobiliteitsplan voor de gemeente Meppel.
In september hebben zij een Plan van Aanpak opgesteld en is er een werkbezoek aan de gemeente gehouden. Vervolgens is het beleid opgesteld en de inventarisatiefase gestart, waarbij de studenten parkeeronderzoek en enquêtes en een route-onderzoek hebben uitgevoerd. Daarna werkten de studenten aan het opstellen van wensbeelden: hoe moet de fietsstructuur eruit zien? Wat betekent de toename van de havenactiviteiten in Meppel voor de verkeersstructuur? Welke verkeersveiligheidsknelpunten moeten worden opgelost? Welke gedragsmaatregelen kunnen worden toegepast? Eind januari leverden de studenten, die over drie groepen zijn verdeeld, hun GVVP op. Hierna volgt een presentatie van de drie teams voor onder andere de Meppelse wethouder verkeer.
Voor zowel de studenten als de gemeente is dit een leerzaam proces: voor de studenten omdat zij aan een écht product werken in een opdrachtgever (gemeente) – opdrachtnemer (student)-relatie. Voor de gemeente omdat met een frisse blik naar hun mobiliteitsbeleid wordt gekeken en er onorthodoxe oplossingen worden gepresenteerd. Vanaf januari gaan de studenten op stage bij een gemeente om te zien en te ervaren wat de verkeerskundige praktijk inhoudt.’
Pionier in verkeerskundeonderwijs in België
Joris Willems, Opleiding verkeerskunde Diepenbeek: ‘De afdeling Verkeerskunde van het Provinciaal Centrum voor Volwassenenonderwijs Handel (PCVO Handel) verzorgt sinds 1987 de opleiding tot verkeerskundige in het Belgisch Limburgse Diepenbeek. Ze is daarmee de pionier in het verkeersonderwijs in Vlaanderen.
Het PCVO biedt een deeltijdopleiding op het niveau Hoger Beroepsonderwijs en richt zich specifiek op volwassenen die zich in het vakgebied van verkeerskunde en mobiliteit willen heroriënteren of zich er verder in willen bekwamen. Sommige studenten zijn reeds werkzaam bij adviesbureaus, politie, openbaarvervoerbedrijven, gemeenten en andere overheden, maar velen hebben geen praktijkervaring en willen hun carrière een nieuwe inhoud geven. Voorkennis is niet vereist. De lessen worden drie jaar lang op woensdagmiddag gegeven. Gedurende dit traject komen alle aspecten rond verkeer en mobiliteit op een praktijkgerichte manier aan de orde, waaronder verkeersonderzoek, planning, verkeerstechniek, inrichting openbare ruimte en gedragsbeïnvloeding. In de volgende aflevering een opvallende afstudeerder’. Meer info: www.pcvohandel.be
Verkeerskunde voor zij-instromers
Bo Boormans, NOVI Verkeersacademie: ‘Verkeerskunde is voortaan ook voor zij-instromers met een afgeronde hbo(+)-opleiding zeer aantrekkelijk. Afhankelijk van het type vooropleiding en de werkervaring wordt een op maat gemaakt opleidingstraject samengesteld van één tot anderhalf jaar.
Gedurende dit lestraject wordt de student desgewenst volledig bijgeschoold op alle thema’s binnen het vakgebied. Als de student daarna ook nog een (tweede) bachelorgetuigschrift ‘verkeerskunde’ wil behalen, kan dat binnen een half jaar. Ook voor dit traject geldt: (1) kennis is belangrijk, maar het gaat om de vereiste vaardigheden, (2) er is veel aandacht voor het maken van beroepsproducten, (3) de student bepaalt zelf zijn snelheid, (4) een actief vrijstellingenbeleid voor leerblokken die aantoonbaar ‘bekend terrein’ zijn, (5) subsidiemogelijkheden, (6) en een met ‘goed’ beoordeeld eindniveau. De intake-procedure is vergelijkbaar met die voor mbo(+)-studenten die na het volgen van CROW-modules het ‘Associate Degree-diploma’ van ‘verkeerskundig medewerker’ willen behalen.’
Minor Smart Mobility
Marcus Popkema, Windesheim Zwolle: ‘Hoe kunnen nieuwe technologische mogelijkheden worden ingezet bij het oplossen van verkeersproblemen in een middelgrote stad?
De opleiding Mobiliteit van Windesheim Zwolle is gestart met een Minor ‘Smart Mobility’. Dit onderdeel vormt het laatste halve jaar voordat de studenten beginnen met afstuderen. Vanwege de voortgaande urbanisatie blijft de stedelijke verkeersproblematiek hoog op de agenda staan. Nieuwe technologische toepassingen faciliteren in toenemende mate vervoer naar wens. Vanuit de invalshoek van Beter Benutten leren de studenten in de nieuwe minor werken met de mogelijkheden van onder andere, smart agents, sensortechnologie en slimme voertuigen. De minor sluit aan op het Sensor City project in Assen. Ondersteunende vakken zijn data-analyse, marketing & communicatie en transitiemanagement.’
Foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •