Het kan zo zijn dat de pizzakoerier straks de bloemen komt brengen
vrijdag 21 september 2018
3 min
Hoe ziet de stadsmobiliteit van Groningen er in de toekomst uit? Een vraag waar ze in het Groningse druk doende mee zijn momenteel, met een aantal slimme mobiliteitsoplossingen tot gevolg. “Het kan zo zijn dat de pizzakoerier straks de bloemen komt brengen.”Jantine Doornbos is CEO van FoodDrop en houdt zich bezig met slimme mobiliteit van de stad. Dit doet ze niet alleen, maar met verschillende andere partners zoals gemeente en een verscheidenheid aan ondernemingen. Samen proberen ze de stad Groningen leefbaarder, milieuvriendelijker en gezonder te maken.
Toename urbanisatie
“De eerste stap is het verzamelen van data. We meten bijvoorbeeld de trillingen in de stad en de luchtkwaliteit”, zegt Doornbos. Het wordt steeds drukker in de stad Groningen en door de toenemende urbanisatie zal het alleen nog maar drukker worden, is de verwachting. Doornbos denkt heel erg vanuit termen als last mile en crowd shipping. Last mile is de laatste fase van de bezorging, vanuit bijvoorbeeld een depot naar de uiteindelijke klant. Door aan de rand van de stad bijvoorbeeld alle pakketjes te verzamelen en vervolgens te distribueren met duurzame vervoersmiddelen hoeven vrachtwagens de stad niet meer in.
Hubs
Wat gaan ze nu in Groningen concreet doen om de mobiliteit van de stad de komende jaren te waarborgen? “We starten volgende maand met een proef voor één straat. We verzamelen pakketten op één punt in zogenoemde hubs met koeriers die worden aangestuurd door software. De pakjes worden vervolgens verspreid, met een fiets of elektrisch vervoermiddel.” Tijdens de proef wordt onder meer gekeken of de software werkt.
Lokaal winkelen gestimuleerd
Lokale ondernemers, gemeente en andere partijen zijn enthousiast. “Bij bezorging van goederen streven we er ook naar dat ondernemers elkaars diensten gebruiken. We moeten af van het in eilandjes denken. Zo kan bijvoorbeeld de bloemist een pizzakoerier vragen of, op tijden dat het minder druk is, hij in de tussentijd bloemen kan bezorgen. Lokaal winkelen wordt gestimuleerd omdat alles naar je toegebracht kan worden.” Doornbos geeft dat één gezamenlijke bezorging kostenbesparing oplevert, de leefbaarheid van de stad wordt verbeterd en er uiteindelijk minder voertuigen in de stad rijden.
Middagsymposium Mijn stad in Beweging
In de afgelopen drie jaar heeft Groningen samen met de vijf andere pilotsteden en het ministerie gewerkt aan het programma Slimme en Gezonde Stad. In Groningen stonden de thema’s binnenstadsvisie, fietsstad en slimme stadslogistiek centraal. Tijdens het symposium laat Groningen zien wat bereikt is binnen dit programma. Jantine Doornbos zal een van de sprekers zijn.
Aanmelden is nog steeds mogelijk, maar wacht niet te lang.
Toename urbanisatie
“De eerste stap is het verzamelen van data. We meten bijvoorbeeld de trillingen in de stad en de luchtkwaliteit”, zegt Doornbos. Het wordt steeds drukker in de stad Groningen en door de toenemende urbanisatie zal het alleen nog maar drukker worden, is de verwachting. Doornbos denkt heel erg vanuit termen als last mile en crowd shipping. Last mile is de laatste fase van de bezorging, vanuit bijvoorbeeld een depot naar de uiteindelijke klant. Door aan de rand van de stad bijvoorbeeld alle pakketjes te verzamelen en vervolgens te distribueren met duurzame vervoersmiddelen hoeven vrachtwagens de stad niet meer in.
Hubs
Wat gaan ze nu in Groningen concreet doen om de mobiliteit van de stad de komende jaren te waarborgen? “We starten volgende maand met een proef voor één straat. We verzamelen pakketten op één punt in zogenoemde hubs met koeriers die worden aangestuurd door software. De pakjes worden vervolgens verspreid, met een fiets of elektrisch vervoermiddel.” Tijdens de proef wordt onder meer gekeken of de software werkt.
Lokaal winkelen gestimuleerd
Lokale ondernemers, gemeente en andere partijen zijn enthousiast. “Bij bezorging van goederen streven we er ook naar dat ondernemers elkaars diensten gebruiken. We moeten af van het in eilandjes denken. Zo kan bijvoorbeeld de bloemist een pizzakoerier vragen of, op tijden dat het minder druk is, hij in de tussentijd bloemen kan bezorgen. Lokaal winkelen wordt gestimuleerd omdat alles naar je toegebracht kan worden.” Doornbos geeft dat één gezamenlijke bezorging kostenbesparing oplevert, de leefbaarheid van de stad wordt verbeterd en er uiteindelijk minder voertuigen in de stad rijden.
Middagsymposium Mijn stad in Beweging
In de afgelopen drie jaar heeft Groningen samen met de vijf andere pilotsteden en het ministerie gewerkt aan het programma Slimme en Gezonde Stad. In Groningen stonden de thema’s binnenstadsvisie, fietsstad en slimme stadslogistiek centraal. Tijdens het symposium laat Groningen zien wat bereikt is binnen dit programma. Jantine Doornbos zal een van de sprekers zijn.
Aanmelden is nog steeds mogelijk, maar wacht niet te lang.
Reactie plaatsen •