Het eerste landbouwpad van Nederland
Langs de N392, tussen Terwispel en Gorredijk is het eerste landbouwpad van Nederland aangelegd. Dit halfverharde pad is speciaal bedoeld voor tractoren. Voor fietsers ligt naast het landbouwpad een fietspad.
Het landbouwpad is 1,2 kilometer lang, 3 meter 20 breed en op vier plaatsen voorzien van passeerstroken zodat twee tractoren elkaar kunnen passeren. Het pad is uitgevoerd in drie soorten halfverharding. Te weten: Komex hydraulisch mengsel, licht gebonden; Gravier d'Or, ongebonden mengsel, alleen verdicht en Stabicol. Dat is Gravier d'Or, gebonden met emulsie. Na drie jaar wordt gekeken welke het beste bevalt. De totale kosten van de aanleg bedragen 150.000 euro. De maatregelen zijn bedoeld om zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid te verbeteren.
Behalve trekkers mogen ook andere trage voertuigen als brommobielen, paard en wagens en srv-wagens op het speciale pad. Behalve het pad tussen Gorredijk en Terwispel, wordt er later dit jaar ook een dergelijk pad op de N357 tussen Stiens en Hallum aangelegd.
Deze eerste landbouwpaden komen voort uit het beleid van de provincie Fryslân om te zoeken naar innovatieve oplossingen voor de problemen die er zijn met het landbouwverkeer. De voertuigen worden steeds groter en breder en komen vaker op de openbare weg. De eisen aan bestuurders van deze grote voertuigen zijn summier. Vorig jaar bracht de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapport uit over de veiligheidsrisico’s rond het landbouwverkeer. Conclusie was toen dat er sprake was van ‘structurele veiligheidstekorten’ .
Het eerste landbouwpad in Nederland is 1,2 kilometer lang, 3 meter 20 breed en op vier plaatsen voorzien van passeerstroken zodat twee tractoren elkaar kunnen passeren
Reactie plaatsen •