Helinetwerk moet in 2012 klaar zijn
Zo’n 15 helihaltes moeten tussen 2010 en 2012 in Nederland zijn gerealiseerd, waarvan minstens vier rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat is het perspectief van Frans van den Broek van Helinet. Na de eerste wat stroperige verkennings- en onderzoeksjaren en een joint venture met Connexxion moet volgend jaar de eerste heli-lijn Amsterdam-Brussel de lucht in.
Helivervoer biedt met het dichtgeslibde wegennet uitkomst voor midden- en hoger kader dat snel van A naar B moet reizen en zich geen groot tijdverlies kan permitteren. Het in Amsterdam gevestigde Helinet ziet een Nederlandse markt van 100.000 personen die goed zijn voor minstens 175 euro per uur. Niet alleen zakentypes maar ook advocaten, accountants, chirurgen en architecten kunnen volgens hem profijt hebben van een snelle heliverbinding zonder noemenswaardig oponthoud bij tussenstops.
Van den Broek spreekt van 'buslijntjes' zoals tussen Amsterdam en Brussel (met haltes in bijvoorbeeld Den Haag, Rotterdam, Breda en Antwerpen) of Den Haag-Ruhrgebied (met tussenlandingen in bijvoorbeeld Utrecht en Arnhem). Van een leien dakje gingen gesprekken met locale overheden tot nu toe niet. De ruimtelijke implicaties voor helihavens (waarvoor zegge en schrijve 3000 m2 nodig is) zijn wel te overzien. De schoen wringt eerder bij geluidhinder. 'Gemeenten vrezen kleine Schipholletjes te worden', zegt Van den Broek. Met heliports op industrieterreinen kan het zijns inziens met die decibeloverlast nog wel meevallen. Concreet in procedure voor vestiging van een helihaven zijn Den Haag (bij Ypenburg) en Rotterdam. In het eerste geval heeft dit al tot onrust onder de bevolking geleid. Bij minstens één van de twee zou Helinet volgend jaar de eerste start willen maken.
In omringende landen als Duitsland en België bestaan al helihavens voor zakenverkeer. 'Ook in Noordrijn-Westfalen en het Ruhrgebied, dat toch even druk bevolkt is als Nederland', beklemtoont Van den Broek.
Reactie plaatsen •