Haptisch gaspedaal tegen bumperkleven
Voetstoots aannemen, zelfs letterlijk aanvoelen, dat je te dicht op de huid van je voorganger zit. Zo'n anti-bumberklevergaspedaal is ontwikkeld door de TU-Delft en TNO. Dit zogeheten haptisch gaspedaal geeft letterlijk 'voetstootjes' als de afstand tot het voorgaande voertuig ('time to headway') te klein wordt.
De snelheid van het eigen voertuig en de snelheidsfluctuaties van de voorganger bepalen het aantal en de kracht van de pulsen tegen de voetzool.Volgens onderzoekers/ontwikkelaars Mark Mulder en David Abbink is het grote voordeel van het haptisch gaspedaal dat het geenszins intervenieert, maar de bestuurder zelf de vrije ruimte laat. Psychologisch bepalend voor acceptatie van dit haptisch gaspedaal zou namelijk zijn dat de automobilist volledig vrije controle over zijn voertuig houdt. De beide ingenieurs zijn ervan overtuigd dat bestuurders de 'bemoeienis' via het gaspedaal toelaten zolang deze tegendruk op een rustige manier wordt toegediend en men zelf de zeggenschap behoudt.
Een eenvoudig piepje, zoals bij 'advanced cruisecontrol', zodra de afstand tot de voorligger onder een bepaalde, vooraf ingestelde grens komt, blijkt verhoudingsgewijs tot meer irritatie te leiden. Dit bleek uit ervaringen van proefpersonen achter de simulator. Zij moesten psychologische vragenlijsten invullen. Hun antwoorden hoe zij het 'tegengas' van het haptisch pedaal ervoeren, werden verwerkt in de regeltechniek waarmee de gunstigste pulsdosering kon worden vastgesteld.
Mulder en Abbink promoveren deze zomer op hun onderzoek. Inmiddels ontwikkelt Nissan een concrete toepassingsvariant voor personenauto's.
Reactie plaatsen •