Handhaving boekt winst bij subjectieve onveiligheid
Gerichte handhaving na klachten over verkeersonveiligheid in de bebouwde kom, zoals in 30 km-gebieden of rond scholen, heeft invloed op de snelheid en bevordert het gevoel van veiligheid. Dit blijkt uit een pilot in de regio IJsselland waar de gemiddelde snelheid met 25 procent afnam en het gevoel van onveiligheid beduidend terugliep, zoals bijvoorbeeld in Steenwijk van 47 naar 18 procent. Het Bureau Verkeershandhaving (BVOM) gaat deze aanpak nu ook elders opzetten.
Een miljoen euro aan manuren en geldmiddelen maakte het BVOM dit jaar vrij voor een nieuwe aanpak van verkeershandhaving in de bebouwde kom. Handhavingsprojecten werden ingezet waar mensen een onveilig gevoel uitten maar harde cijfers over onveiligheid ontbraken. Deze aanpak geldt als aanvulling op de regionale verkeersprojecten waarin op basis van ongevallenanalyses tot extra verkeerscontroles wordt overgegaan. In de regio IJsselland werd de aanpak toegepast in Steenwijk, Zwolle, Dalfsen, Deventer, Ommen en Kampen. Na verkeersklachten met name afkomstig uit 30 km-gebieden en rond scholen, werd in overleg met de wegbeheerder eerst de noodzaak tot aanpassing van de infrastructuur bekeken. Als het verkeersgedrag daartoe aanleiding gaf, werden vervolgens verkeerscontroles ingezet. Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat er tijdens de pilot geen sprake is geweest van aanpassing van de infrastructuur, anders dan het opnemen daarvan in toekomstplannen. Wel gaf de inspectie regelmatig aanleiding tot handhaving. In Steenwijk, waar de meeste metingen zijn verricht, daalde het gevoel van onveiligheid van 47 naar 28 procent. Volgens het BVOM zijn deze resultaten grosso modo vergelijkbaar met de resultaten in de andere gemeenten. Mochten de klachten in de pilotgebieden weer toenemen, zullen er vervolgacties plaatshebben.
Weginrichting
De ANWB geeft in een reactie op de pilot aan dat veel gemeenten tekortschieten in de inrichting van 30 km-gebieden. Vaak blijft de inrichting beperkt tot het plaatsen van 30 km-borden in woonwijken en rond scholen, maar wordt er geen geld uitgegeven aan de bijpassende inrichting van de weg. Snelheidslimiet en weginrichting moeten bij elkaar passen, vindt de bond. De ANWB is overigens blij dat het BVOM zich inzet voor handhaving op plekken waar mensen zich onveilig voelen, maar vindt het jammer dat ook mensen worden beboet die niet bewust te hard rijden omdat 30 km-zones niet duidelijk zijn ingericht. De bond weet dat er veel minder verkeersovertredingen worden gemaakt als een 30 km zone wel goed is ingericht.
Reactie plaatsen •