Haaglanden zoekt structurele spitsmijdenprikkel
Het project Spitsmijden Haaglanden is succesvol afgerond. Deelnemers reden de helft minder in de spits. Maar hoe nu verder? Een variabele kilometervergoeding voor woon-werkverkeer of meeliften op Beter Benutten? De Stadsregio onderzoekt de vervolgmogelijkheden.
Automobilisten, die deelnamen aan het project Spitsmijden Haaglanden, hebben het rijden in de spits bijna gehalveerd. Reden zij voorheen 4 keer per week in de ochtend- of avondspits, het afgelopen jaar deden zij dat slechts 2 keer per week.
De 400 deelnemers aan het project Spitsmijden Haaglanden kregen voor elke ‘spitsmijding’ een bedrag van maximaal 2 euro. Die beloning bleek te werken. In totaal is er tijdens de projectperiode van december 2010 tot februari 2012 bijna 33.000 keer de spits gemeden. Dit hebben zij gedaan door thuis te werken, met het ov te reizen of gebruik te maken van de (brom)fiets.
Files
Het effect op de files is niet in kaart gebracht en is volgens Dorine Dijs van het stadsgewest Haaglanden ook moeilijk meetbaar. ‘Wat moet je precies aan het project toerekenen? Er zijn de effecten van de economische crisis en er zijn 'opvuleffecten', mensen die horen dat anderen niet meer in de file staan pakken de auto weer.’
Het project Spitsmijden Haaglanden is een initiatief van het Stadsgewest Haaglanden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het project werd uitgevoerd door een consortium van KPN, Siemens en Rabobank Nederland.
Vervolg
Stadsgewest Haaglanden is bezig met de voorbereidingen van een vervolg. Men denkt aan een variabele kilometervergoeding voor het woon-werk-verkeer. Adviesbureau Goudappel is begonnen de mogelijkheden hiervan te onderzoeken. Het is echter nog geenszins zeker dat er een dergelijke vergoeding komt. Dijs: ‘We gaan nu onderzoeken of er draagvlak is bij de werkgevers in de regio. Het bericht van Goudappel dat we het gaan doen, was wat voorbarig.’
Verder is er nog het programma Beter Benutten Haaglanden. In het kader van dit programma wordt een aantal infrastructurele maatregelen genomen, zoals het verbeteren van een aantal tramlijnen, in combinatie met mobiliteitsmanagement. Het doel is het aantal files in de regio op de drukste knelpunten met 20 procent te verminderen.
Auteur: Karin Broer
Haaglanden treft voorbereidingen voor een vervolg op het succesvolle Spitsmijdenproject
Reactie plaatsen •