Gunstig tij voor Almeerse peoplemover
Echt op weg is ie nog niet. Maar dat Almere vanaf 2010 een min of meer baanloze peoplemover krijgt voor voor- en natransport vanaf een transferium naar het stadscentrum, daarvoor lijkt het tij gunstig. Zo blijkt uit de woorden van projectleider Jan Willem van der Wiel van Frog Navigation Systems uit Utrecht.
Kansrijk is Almere naar locatie en bestuurlijk klimaat. De stad die zich de komende jaren tot taak heeft gesteld te verdubbelen van twee- naar vierhonderdduizend inwoners, haalt zich daarmee een groot bereikbaarheidsprobleem voor het stadshart op de hals. Eén van de oplossingen is om het parkeren op afstand te plaatsen. Op een nu nog braakliggend terrein - in de gemeentelijke plannen met '2F7' aangeduid - zouden autobezoekers op ongeveer duizend plaatsen kunnen parkeren. De peoplemover zou daarmee als 'park-and-ride-shuttle' de laatste schakel van de vervoersketen kunnen zijn.
Almere wil met de vervoersoplossingen buiten de gebaande paden treden. Van der Wiel doelt daarmee niet alleen op het innovatieve klimaat van de stad, maar ook op de Almeerse peoplemover zélf. Anders dan bijvoorbeeld bij de people mover in Capelle aan den IJssel , zouden in de polderstad de onbemande, elektrische voertuigen niet per se gebonden zijn aan een eigen tracé. De Almeerse peoplemover zou daarmee gemengd kunnen worden met overig verkeer.
Peoplemovers worden nu veelal nog beschouwd als bussen-zonder-chauffeur op een eigen busbaan. 'Dat peoplemovers een eigen tracé hebben, heeft ook veel voordelen. Het is aantrekkelijk', geeft projectleider Van der Wiel toe. 'Maar de ruimte is per definitie schaars. Het is standaard de reactie van stadsbesturen: ‘Leuk, zo'n peoplemover maar je krijgt geen eigen baan’. Onze conclusie was dat peoplemovers toegepast kunnen worden in een omgeving met beperkte of althans overzichtelijke complexiteit. In de situatie van Almere is enige verkeersmenging in elk geval denkbaar.'
'Almere' figureerde vorig jaar in het eerste rapport 'Peoplemovers op weg' van het platform voor duurzame en innovatieve vervoersoplossingen Transumo. Inmiddels is Almere onderweg naar de realisatiefase, al beklemtoont Van der Wiel dat de gemeente zich tot op heden nergens op heeft vastgelegd. Aan commitment ontbreekt het daarmee echter niet. 'We hebben een hoop plannen, er bestaat veel ambitie en enthousiasme', aldus Van der Wiel die erkent dat er uiteindelijk wel geld op tafel moet komen. Gedeeld ruimtegebruik is daarbij een geldsparende variant. Belangrijker nog is dat de peoplemover van Almere als voorbeeld ter navolging kan dienen. 'Peoplemovers zijn een veelbelovende ontwikkeling. Maar in feite is de ontwikkeling nog zo nieuw dat er veel meer mee mogelijk is dan tot nu toe is getoond.'
Reactie plaatsen •