Grontmij en Witteveen+Bos studeren op Antwerpse Ring
De advies- en ingenieursbureaus Grontmij en Witteveen+Bos gaan voor de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM NV) studies uitvoeren voor de infrastructuurprojecten op de Linkeroever en de Scheldetunnel in Antwerpen. Hiervoor hebben beide bureaus zich verenigd in THV ATLAS, de Tijdelijke Handelsvennootschap AfzinkTunnel Linkeroever Antwerpen Studiebureau.
Eerder verwierven de bureaus al de studieopdracht voor de werken van de Oosterweelverbinding op de Rechteroever. Door de combinatie van beide studies staan de bureaus nu in voor de studie naar de volledige sluiting van de Antwerpse Ring.
Masterplan 2020
De Oosterweelverbinding is een belangrijk onderdeel van het Masterplan 2020 dat onder meer voorziet in bijkomende weginfrastructuur, openbaarvervoerprojecten, extra fietspaden en watergebonden infrastructuurwerken in de Antwerpse regio. THV ATLAS verzorgt nu ook de opmaak van het ontwerp voor de infrastructuurwerken op Linkeroever en de Scheldetunnel.
Drie deelopdrachten
De opdracht aan THV ATLAS omvat drie deelopdrachten die bijdragen aan het sluiten van de Antwerpse Ring (R1):
- De realisatie van de infrastructuurprojecten op Linkeroever: onder meer de aanpassing van de noordelijke knoop (E34/R1), de zuidelijke knoop (E17/R1), op- en afrittencomplexen en delen van het onderliggende wegennet;
- Een nieuwe Scheldetunnel van 1,8 kilometer lang met twee keer drie rijstroken en een koker voor fietsers en voetgangers, die als afgezonken tunnel zal worden gebouwd;
- Inrichting van een bouwdok in Zeebrugge, waar de afzonderlijke tunnelelementen geprefabriceerd worden.

Reactie plaatsen •