Groningen goed in P+R
Groningen kan gelden als een 'leidende stad' op het gebied van park-and-ride, zeker als het gaat om het combineren van economische groei met stedelijke bereikbaarheid. Dat is één van de conclusies van universitair docent en onderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Mingardo nam de Groningse aanpak onder de loep en stelt vast dat het beleid zowel effectief als ook communicatief geslaagd is. Door een begrijpelijke strategie is de bevolking ervan doordrongen dat met het gebruik van de grootschalige overstapmogelijkheden de stad uiteindelijk toegankelijker wordt.
Een opvallende functie vervult de P+R-faciliteit aan de Peizerweg. Daarmee kan de parkeercapaciteit op zaterdag flexibel worden vergroot zonder dat het verkeer in de (binnen)stad zelf in de knoop raakt. Mingardo wijst er wel op dat grootschalige P+R-oplossingen aan de stadsrand ov-reizigers (die de stedelijke parkeerproblemen zat waren) weer terug in de auto kunnen brengen.
De Groningse verkenning staat niet op zich. Mingardo meldt dat de Erasmus Universiteit dit jaar deelneemt aan een vergelijking van het P+R-beleid in vier (Europese) universiteitssteden. Behalve Groningen zijn dat Amsterdam, Oxford en Padua. Tevens worden dit jaar worden de resultaten bekend van een vergelijkende studie naar het reilen en zeilen van een groot aantal Nederlandse transferia, zoals (opnieuw) Amsterdam en Groningen, Renesse, Utrecht, Hoorn, Haarlem, Utrecht, Sittard en Ridderkerk.
Reactie plaatsen •