Grondtransport Schiphol op frituurvet
Schiphol is een AirportCity. Net als een stad een ontmoetingsplaats voor lucht- en treinpassagiers, bezoekers, werknemers. Een vestigingsplaats voor bedrijven, een dynamische plek met winkels en horeca, en vooral een knooppunt om verder te reizen per vliegtuig, trein, bus of auto. Deze activiteiten belasten de omgeving. Schiphol ziet het als een uitdaging en kans om de juiste afwegingen te maken tussen economie en milieu, luchtvaart en leefbaarheid.
4 maanden proef
In dit kader past de proef met het rijden op BioDiesel waarbij de komende maanden ongeveer 40 trekkers, catering-, bird control-, lease- en bestelwagens op de luchthaven op de 100 procent BioDiesel rijden. Als dit na 4 maanden goed blijkt te werken, gaan er nog meer voertuigen op BioDiesel rijden.
Afgewerkt frituurvet
De BioDiesel voor dit grondtransport, bestaat voor 100 procent uit afgewerkt frituurvet en bevat geen fossiele brandstoffen. ‘Het gebruik van 100 procent BioDiesel voor onze voertuigen geeft een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van duurzaam ondernemen op Amsterdam Airport Schiphol. We hebben de ambitie uitgesproken om in 2012 voor eigen activiteiten CO2-neutraal te zijn. De inzet van duurzame mobiliteit draagt hieraan bij’, aldus Ad Rutten, Executive Vice President en COO van Schiphol Group.
Meer informatie
Voor een overzicht van Schiphol milieu-activiteiten zie www.schiphol.nl/cr-3d.
Voor een uitgebreid artikel over Schiphol, de stad (meerwaarde van periodiek mobiliteitsonderzoek) door Richard van de Werken, Verkeer en Vorm / Gerben Meijering, SOAB adviseurs, zie Verkeerskunde editie 5 (augustus 2011).
Auteur: Jacques Lorsheijd
Op 5 september werd het startschot gegeven door de heer Ad Rutten (Schiphol Group; rechts) en Adriaan den Heijer (Hub Operations KLM; links). Zij voorzagen de eerste auto's van de nieuwe BioDiesel.
Reactie plaatsen •