Groene Golf Team al actief in 75 projecten
Ze hebben drie maanden een soort 'Masterclass verkeers(licht)kunde' gevolgd en reizen nu met een spreekwoordelijk oliespuitje stad en land af om de verkeersstroom gaande te houden. 'Ze' zijn de 23 medewerkers van het 'Groene Golf Team', sinds oktober vorig jaar op initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat actief met concrete adviezen en voorstellen voor betere verkeersafwikkeling. In het belang van de individuele weggebruiker, de verkeersveiligheid én vaak ook het milieu.
Het GGT bestaat uit vijf eenheden en opereert vanuit Delft en Den Bosch. Het team werd in het leven geroepen na de oproep van oud-verkeersminister Peijs om 'anti-file-ideeën' te verzamelen. Onnodig rood is niet alleen veel automobilisten een doorn in het oog maar blijkt bovendien vaak met relatief kleine middelen of ingrepen te vermijden.
Volgens projectleider Martin Muller is er zelfs sprake van een 'eye-opener'. Een voorbeeld is het gerealiseerde project van het GGT op de kruising Terbregseweg-President Rooseveltweg in Rotterdam. Met een kleine aanpassing van de verkeerslichtregeling werd daar een verbetering van de verkeersdoorstroming geboekt van 70 à 80 procent.
Zo veel te 'halen' is er niet altijd bij de circa 75 projecten die het GTT inmiddels onderhanden heeft. Veel gemeenten vragen de - overigens kosteloze - advisering omdat plaatselijke know-how ontbreekt, of omdat met steun van externe deskundigen er bestuurlijk eerder wat budget op tafel komt. Dat niet alleen meer blauw maar ook meer groen op straat een spontaan bestuurlijk-electoraal thema kan zijn, illustreert de gemeente Haarlem. Daar leidde een gemeenteraadsmotie inzake betere VRI-afstemming mede tot consultatie van het GGT, zo meldt Muller.
Dat veel VRI's wegens bijvoorbeeld achterstallig onderhoud lang niet meer optimaal functioneren, is op zichzelf geen nieuws. Toch blijven concrete aanpassingen en verbeteringen onder bezuinigingsdruk vaak nog achterwege. Met de GGT-aanpak kunnen nu mogelijke maatregelen eerder over de drempel worden getild.
Het GGT blijft tot eind 2008 paraat. 'Het streven is dat we dan zo'n 1000 VRI's hebben geanalyseerd', vertelt Muller.
In weerwil van het begrip 'groene golf' ligt het accent tot nu toe op losse kruispuntregelingen en enkele stedelijke routes. 'Maar van het een komt het ander', belooft Muller. 'Na aanpak van individuele regelingen verschuift het accent al gauw naar gecoördineerde regelingen van meerdere VRI's.' Aandachtspunten zijn ook provinciale hoofdroutes en betere afstemming van verkeersregelingen tussen hoofd- en onderliggend wegennet. Ook voor betere doorstroming op fietsroutes wordt advies gevraagd.
Elk project doorloopt een aantal fases: van intake via gegevensverzameling en -analyse tot en met de advisering van concrete maatregelen. In het snelste geval ligt er binnen zes weken een eindrapport op tafel. In gecompliceerdere situaties (als bijvoorbeeld nog veel extra gegevens moeten worden verzameld) kan dat een maand of drie duren.
Voor bewaking van de inhoudelijke kwaliteit is voor elke operationele GGT-eenheid een senior adviseur uit de markt als begeleider aangesteld. Naast de verkeersdoorstroming sec, wordt gelet op de verkeersveiligheid. Ook de milieufactor legt gewicht in de schaal. De fijn-stofproblematiek vormde bijvoorbeeld voor de gemeente Breda aanleiding om de afstemming van VRI's onder de loep te laten nemen. 'Snelheidswisselingen veroorzaken nu eenmaal meer luchtverontreiniging', aldus Muller. 'Hoe gelijkmatiger het verkeersbeeld, hoe geringer de emissies.'
Reactie plaatsen •