Groen is gras én 100 km/uur
De provincie Drenthe gaat als eerste wegbeheerder een stroomweg voorzien van een groene middenmarkering volgens de richtlijnen van de Essentiële Herkenbaarheidkenmerken Duurzaam Veilig. Eerder heeft de provincie Utrecht het groene asfalt toegepast op twee gebiedsontsluitingswegen, en in het Limburgse Melick ligt het zelfs binnen de bebouwde kom. Op termijn zullen de ‘foute’ toepassingen weer moeten verdwijnen, aldus het CROW.
Een groene middenmarkering is één van de essentiële herkenbaarheidkenmerken van een stroomweg. Daar waar geen vangrail of aparte middenberm op stroomwegen mogelijk is, wordt een groene asfaltreep tussen twee witte strepen als rijstrookscheiding toegestaan. Juist vanwege dit herkenbaarheidaspect voor stroomwegen, mag de groene middenmarkering per se niet worden toegepast op gebiedsontsluitingswegen of erftoegangswegen, aldus E. Westdijk van het CROW. ‘Als je iets essentieel noemt, moet het unaniem zijn, dus geen gemits en gemaar en niet uitzonderen.’ Het CROW werkt momenteel aan de precieze afmetingen van de markeringen en dwarsprofielen van de in december 2003 overeengekomen essentiële kenmerken voor de wegcategorieën: stroom-, gebiedsontsluitings- en erftoegangsweg. Deze richtlijn verschijnt naar verwachting rond de zomer.
Spijtig voor de provincie Limburg, want de ervaringen met de groene middenmarkering in de kom van Melick zijn goed. Ook de provincie Utrecht is zeer tevreden over de functionaliteit van de groene middenmarkering op de gebiedsontsluitingswegen N417 ter hoogte van Maartensdijk en de N210 tussen Lopik en IJsselstein.
De eerste groene middenmarkering als aanduiding van een stroomweg wordt nog dit jaar aangebracht in Drenthe op het gedeelte van de N318 tussen de Friese grens/Hoogersmilde en de aansluiting met de N34. Het resterende traject van deze weg tot Emmen wordt ingericht als gebiedsontsluitingsweg.
Rammelstrook
Naast de groene middenstrook wordt de nieuwe en verbrede stroomweg (van 7.50 m naar 8.90 m) voorzien van een innovatieve ’rammelstrook’. Deze strook moet automobilisten waarschuwen wanneer zij van de rijstrook afraken. De ‘trilstrook’ bestaat uit thermoplastisch materiaal van 3 mm dikte dat onderbroken wordt aangebracht in de 60 cm brede kantstrook. De rammelreepjes zijn 10 cm breed en 10 cm lang en worden aangelegd met tussenlengtes van 40 cm. Voordeel van deze streep is dat het asfalt intact blijft en dat het omkeerbaar is. In 2006 moet de hele N318 duurzaam veilig worden opgeleverd.
Reactie plaatsen •