Groeiend aantal snorscooters
Het afgelopen jaar werden er meer snorfietsen verkocht en minder brommers. Vooral de scooter-achtige modellen zijn populair. Dat blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging.
De Rai Vereniging zetten de verkoopcijfers van de maand april van dit jaar en vorig jaar naast elkaar. Deze aprilmaand werden er een kwart meer snorfietsen verkochten dan in april 2010. De bromfietsen laten exact het tegenovergestelde beeld zien. Daarvan werden in april 2011 een kwart minder verkocht dan het jaar ervoor.
Mode
Die groei van het snorfietssegment is al enige tijd aan de gang, maar waar die precies aan te wijten is, weet de Rai Vereniging niet precies. Woordvoerder Harald Bresser vermoedt dat de snorfiets ‘een beetje mode is’. Bresser: ‘Het zijn vooral de snorscootertypes die goed verkocht worden. Voor sommigen zal ook meespelen dat voor de snorscooter geen helmplicht geldt.’
De eisen aan de bromfietsrijder zijn de afgelopen jaren verzwaard. Naast de helm moet een bromfietsrijder een bromfietscertficaat hebben, waarvoor sinds een jaar ook een praktijkproef moet worden gedaan.
Gevaarlijk op het fietspad
Bij de Fietsersbond signaleert men de groei van het aantal snorscooters vooral in de grote steden. Dat geeft problemen voor fietsers, roept de bond al langer. Woordvoerder Theo Zeegers: ‘Oorspronkelijk was de snorfiets een fiets met hulpmiddel, een Spartamet had een gewicht van maximaal 40 kilo, maar tegenwoordig zijn snorfietsen veel zwaarder. Ze zijn heel breed, vaak 1 meter 25, en ze rijden te hard. Uit onderzoek van het ministerie – en dat komt overeen met onze waarnemingen – blijkt dat 96 procent harder rijdt dan hun toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Kortom, er zijn grote verschillen in snelheid en in massa tussen fietsers en snorscooters. Ze zijn gevaarlijk op het fietspad.’
Minister
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu stuurde begin april een brief naar de Kamer over de scooteroverlast. Daarin schrijft ze dat er geen ‘groot objectief verkeersveiligheidsprobleem is’ tussen fietsers en scooters. Wel signaleert ze ‘gevoelens van onveiligheid en overlast door stank en lawaai’ en een ‘onbekend aantal lichtgewonden’. Bij botsingen tussen fietsers en snorfietsers vielen tussen 1987 en 2009 jaarlijks gemiddeld 0,6 doden en 42,6 ziekenhuisgewonden. Dit is een half procent van het totaal aantal fietsslachtoffers. Schultz kondigde wel aan samen met het ministerie van justitie te willen onderzoeken of handhaving op snelheid beter kan.
Onderzoek
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft recentelijk een nieuwe publicatie uitgegeven met daarin een schatting van het aantal gewonden in het verkeer. Uit dit rapport 'Ernstige verkeersgewonden in de periode 1993-2009', blijkt dat er meer gewonden vallen na botsingen tussen fietsers en snorfietsers. De laatste jaren is er bovendien een snelle toename te bespeuren, zo blijkt uit deze nieuwste schatting: in 2007 ging het om 150 gewonden, in 2008 om 200 en in 2009 om 250.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat 96 procent harder rijdt dan hun toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur
Reactie plaatsen •