Groei elektrisch laden op straat
De stichting constateert dat het elektrisch rijden echt in de lift zit. De eigen statistieken laten zien dat er groei zit in het aantal geplaatste laadpunten, het aantal transacties, aantal gebruikte laadpasjes (een indicatie voor aantal e-rijders) en groei in het stroomverbruik.
Piekbelasting
Naast groei in aantallen en stroomverbruik, blijkt uit de data ook een aantal andere zaken. Zo gebruikt de helft van de elektrische autorijders die een pasje heeft om publiek op te kunnen laden, laadpalen van e-laad op vijf of meer plaatsen. Slechts 11 procent beperkt zich tot een enkele plaats. De statistieken van e-laad laten ook de verwachte piekbelasting zien op het elektriciteitsnetwerk aan het einde van de werkdag.
Onzeker
Het allereerste publieke oplaadpunt voor elektrische auto’s van stichting e-laad werd in oktober 2009 geopend door Ruud Lubbers. Nu zijn er ongeveer 2000 verspreid over het hele land. Daar komen nog in ieder geval 600 bij. Of er daarna nog meer geplaatst worden is afwachten. De financiering van de door de netbeheerders opgerichte stichting is onzeker, vandaar dat e-laad een aanvraagstop heeft aangekondigd. Dat betekent dat mensen die nu een elektrische auto aanschaffen en geen parkeergelegenheid hebben op eigen erf, geen aanvraag kunnen doen voor een publieke oplaadpaal. E-laad-woordvoerder Eric van Kaathoven meldt dat er achter de schermen wel gezocht wordt naar een oplossing. Voorlopig blijft de stichting in ieder geval tot 2014 bestaan om het huidige netwerk in stand te houden.
Groei
Een rapport van ECN over elektrisch rijden in Nederland, dat deze zomer uitkwam, sprak van een verdubbeling van het aantal elektrische auto's op de Nederlandse wegen in de eerste helft van 2012. Eind 2011 reden er 1700 elektrische auto's rond, in juni dit jaar waren dat er 4000. Vooral de komst van de Opel Ampera heeft de verkoop van elektrische auto's goed gedaan. De ANWB verwacht dat het aantal auto's op batterijen de komende jaren zal toenemen tot ongeveer 20.000 stuks in 2015. Daarna zal elektrisch rijden pas echt gaan aanslaan bij het grote publiek, zo is de verwachting.
Auteur: Julia Breeuwsma
Bovenste lijn is het totaal aantal geplaatste publieke oplaadpunten van e-laad.Onderste lijn is het aantal publieke oplaadpunten van e-laad geplaatst op verzoek van e-rijders.
Reactie plaatsen •